Op weg naar aantoonbare dienstverlening | Berenschot

Installatiebedrijf op weg naar aantoonbare dienstverlening

Case
Installatiebedrijf op weg naar aantoonbare dienstverlening

Deel deze case

Datum

17 december 2020

Opdrachtgever

Anoniem

Onze klant is een professionele technisch dienstverlener met meer dan 1.000 medewerkers en vestigingen in heel Nederland, die zich richt op het ontwerpen, installeren en onderhouden van alle typen gebouwgebonden installaties in de utiliteitsbouw. Hiertoe behoren bijvoorbeeld klimaat-, brandmeld- en elektrische installaties. Bij klanten van het bedrijf ontstaat steeds meer behoefte aan transparantie over het nakomen van contractafspraken: welke werkzaamheden heeft het bedrijf nu precies uitgevoerd?

Professionalisering

Ook het bedrijf zelf wil professionaliseren op dit vlak, om aantoonbaar te kunnen voldoen aan wet- en regelgeving, de eigen kwaliteitseisen voor het bewaken en verifiëren van de kwaliteit van assets, en vanwege externe certificering. Vandaar de vraag aan Berenschot: help ons onze dienstverlening aantoonbaar te maken en onze processen en procedures zo in te richten dat contractafspraken gemakkelijk transparant te maken zijn. Het plan was te starten met het ontwerp en de implementatie van een dergelijke aanpak bij één van de klanten van het bedrijf. Op basis daarvan zou die nieuwe aanpak verder kunnen worden uitgerold in de organisatie, voor alle contracten, klanten en vestigingen.

Analyse grondoorzaak

Om te beginnen, voerde Berenschot een analyse uit naar de grondoorzaken van het probleem: waarom is de dienstverlening nu niet aantoonbaar transparant en welke interventies zijn nodig om tot een oplossing te komen? Op hoofdlijnen rolden daar twee conclusies uit. Ten eerste blijken contractafspraken niet altijd goed te worden vertaald naar de uitvoering. Zo is bij aanvang van de werkzaamheden de asset-lijst niet altijd volledig en ontbreekt soms informatie, zoals locatie in het gebouw, leeftijd van de installatie, fabrikant, merk, type en dergelijke. Maar ook worden contracten geïmplementeerd zonder logische samenhang tussen asset, beurt en activiteit, omdat er geen gebruik wordt gemaakt van eenduidige asset-brondata. Ten tweede is de registratie van werkzaamheden in het eigen systeem gefragmenteerd en niet herleidbaar. Daardoor is het zeer arbeidsintensief om de dienstverlening aantoonbaar te maken op het door de klant gewenste niveau.

Eerst datakwaliteit op orde

Deze analyse verschafte het bedrijf het inzicht dat de oorzaken fundamenteler bleken dan gedacht. Om daadwerkelijk datagedreven te kunnen gaan werken en transparantie over de dienstverlening dichterbij te brengen, werken we nu samen met het bedrijf aan het herinrichten van de systemen en processen om zo de basis op orde te krijgen.

Blijf op de hoogte met onze laatste artikelen

Meld u aan voor onze nieuwsbrief

Gerelateerd

Meer weten over dit onderwerp?