Dinsdag 24 mei: Symposium ‘Lean zonder zorgen’
Hoe kan lean uw organisatie helpen bij het verhogen van de klantgerichtheid, kwaliteit en efficiëntie? Op 24 mei 2016 organiseert Berenschot voor beslissers bij VVT-,GHZ- en GGZ-aanbieders een symposium over de kansen van lean.
Tijdens dit symposium kunt u ervaren wat lean is en hoe lean (zonder mean) uw organisatie kan helpen bij het verhogen van de klantgerichtheid, kwaliteit en efficiëntie. Berenschot en enkele van haar opdrachtgevers delen tijdens een (inter)actieve middag met u de nieuwste inzichten, voorbeelden van hoe u lean van papier naar praktijk brengt en ‘hands on’ tips.
Programma | |
12.30 uur | Inloop met lunch |
13:15 uur |
Introductie: “Lean in de zorg” Het wat, waarom en hoe van Lean in de zorg. U ontdekt op welke manier u tot een wijze van continu verbeteren komt die echt werkt en past binnen uw organisatie. Aan de hand van een praktijkcasus uit de zorg nemen wij u mee in de Lean aanpak, het succes ervan en geven wij u praktische tips. |
14:00 uur | Lean simulatie “Van Papier naar praktijk” Begeleid door Berenschot adviseurs Tijdens de Lean simulatie doorloopt u samen met andere deelnemers een proces, dat u leert te optimaliseren vanuit de Lean-gedachte. U ervaart wat Lean voor uw organisatie kan betekenen. Het effect is direct merkbaar. Geen ingewikkeld gedoe, maar praktisch verbeteren. |
15:15 uur | Pauze |
15:30 uur | Keuze uit 1 van 3 interactieve Lean-experiences
Experience 1 - Lean en Zelforganisatie: Vooral doen! Hoe kunnen lean en zelforganisatie elkaar versterken en wat heeft de cliënt hieraan? In de praktijk blijkt dit een gouden combinatie waarin het beste van de twee werelden gecombineerd kan worden. Ontdek hoe Icare dit succesvol in de praktijk bracht en de kansen voor uw organisatie. Experience 2. Lean Leiderschap: Vooral veel afleren! Maar al te vaak blijft Lean een ‘tooltje’ of een ‘project’, maar om Lean succesvol te implementeren dient de filosofie in de genen van een organisatie te komen. Leiderschap is daarbij onontbeerlijk. Ontdek hoe u kunt zorgen dat dit nieuwe gedrag binnen uw organisatie wordt vertoond en vertoond blijft worden. Experience 3. Met lean naar een slanke en slagvaardige overhead: Continu verbeteren! Ondersteunende diensten en primair proces kunnen zonder elkaar niet bestaan. In de praktijk zien we echter vaak twee werelden waarin de verwachtingen ten aanzien van gevraagde en geboden dienstverlening verschillen. Ontdek hoe Zuidwester met behulp van Lean zorgt voor ondersteunende processen met toegevoegde klantwaarde voor het primaire proces. |
16.30 uur |
Afsluiting en Lean borrel |