Bijna helft marketeers zoekt andere baan

Gepubliceerd op 27 oktober 2016

In geen andere onderzochte beroepsgroep is de intentie om van baan te wisselen dit jaar zo groot als onder professionals in marketing. 44% van hen zegt op dit moment op zoek te zijn naar een nieuwe betrekking. Vorig jaar was dat nog 37%. Dat blijkt uit onderzoek dat de beroepsvereniging NIMA, Berenschot, MarketingTribune en Marketingfacts hebben verricht onder marketeers. In vergelijkbaar onderzoek onder beroepsgroepen als HR, Techniek, Chemie en Payrollers ligt de score op 25 procent of lager.

Dat marketeers weer massaal op zoek zijn naar ander werk, heeft niet primair met ontevredenheid over de verdiensten te maken, al noemt 39% het salaris wel als belangrijke dissatisfier. Het gebrek aan ontwikkelingsmogelijkheden (74%) prijkt hoog bovenaan de lijst van redenen, op afstand gevolgd door sfeer en promotiekansen. "Opvallend is dat 40% van de marketeers zegt wel te spreken te zijn over ontwikkelingsmogelijkheden, maar dat daarover in een functioneringsgesprek verder niets wordt vastgelegd of opgevolgd", aldus Hans van der Spek, Manager Kenniscentrum HCM bij Berenschot. De onderzoekers vroegen ook naar redenen om te blijven. Daarbij scoren sfeer (86%), uitdagende projecten (85%), opleidingsmogelijkheden (65%), ruimte voor ondernemerschap (65%) en loopbaanmogelijkheden (64%) hoog.

Zorgen

In het onderzoek werd marketingprofessionals ook gevraagd naar hun zorgen. Terwijl de economie aantrekt, houden veel organisaties de hand op de marketingknip. 33% van de respondenten gaf aan de meeste bedenkingen te hebben bij de hoogte van het beschikbare budget om de gestelde doelen te kunnen bereiken. 22% maakt zich het meeste zorgen over het niet kunnen bijblijven met professionele kennis en vaardigheden. De afnemende vraag naar producten en diensten houdt één op de vijf uit de slaap. De opkomst van zzp’ers op de arbeidsmarkt laat de gemiddelde marketeer koud: slechts 4% noemt de concurrentie van flexwerkers als belangrijkste punt van zorg.

Lees ook het nieuwsbericht op de site van MarketingTribune.