Kan Willemien als specialist haar uurtarief verhogen?

Gepubliceerd op 26 april 2017

Willemien heeft zich gespecialiseerd in schildertechnieken die muren ouder doen lijken. Kan ze als specialist haar uurtarief verhogen?

Als freelance schilder en decorateur voor exclusieve klanten heeft Willemien (47) eigenlijk niet veel te klagen. Toen zij zestien jaar geleden voor zichzelf begon, wist zij namelijk al: wie zich slim specialiseert, heeft een extra troef in handen vergeleken met concurrenten.

Dus heeft Willemien zich toegelegd op schildertechnieken die muren bijvoorbeeld ouder doen lijken, op wandschilderingen en op glas en lood. Het resultaat is dat zij vooral veel wordt ingehuurd voor het schilderwerk van landhuizen en villa’s.

Willemien is goed verzekerd, zelfs voor arbeidsongeschiktheid. Ook bouwt zij pensioen op via een schilderspensioenfonds. Dat doet zij allemaal binnen haar tarief van 38 euro per uur, exclusief btw. Haar vraag: ‘Is dit een zakelijk tarief of kan ik wel wat meer vragen?’

Externe factoren

Leonie Mutsaers, Berenschot: 'Je werkt al zestien jaar als schilder/decorateur. Je richt je voornamelijk op het schilderen en decoreren van villa’s en landhuizen. Je vraagt je af of het uurtarief van 38 euro een zakelijk tarief is.  Kijkend naar de markt zien we een onderscheid in uurtarief tussen binnenschilderwerk en buitenschilderwerk. Voor het binnenschilderwerk liggen de tarieven veelal tussen de 35 en 40 euro per uur en voor het buitenschilderwerk ligt het veelal tussen de 40 en 45 euro per uur. Jouw uurtarief van 38 euro ligt daarmee binnen de range als het gaat om binnenschilderwerk. Voor het buitenschilderwerk ligt jouw uurtarief onder de range en zou je mogelijk meer kunnen vragen.

Ook wil ik je attenderen dat het uurtarief afhankelijk kan zijn van verschillende externe factoren, zoals de regio, het specialisme en de marktbewerking. Kijken we naar de regio, dan zien we dat het uurtarief in en rondom de stad bijvoorbeeld hoger ligt dan op het platteland. Ook het specialisme van de schilder kan invloed hebben op de prijs. Wanneer een schilder zich bijvoorbeeld specialiseert in een bepaald vakgebied binnen het schilderwerk, dan kun je daardoor meer vragen dan een schilder die zich generalistisch opstelt.

Dit heeft te maken met de (extra) gevolgde opleidingen/cursussen die normaliter zorgen voor een hogere kwaliteit van het schilderwerk. Met marktbewerking bedoelen we de vraag naar jou als schilder/decorateur. Indien er veel vraag naar jouw expertise is, en je geeft aan dat dit zo is door voornamelijk te werken voor exclusieve opdrachtgevers, dan betekent dit dat je goed in de markt ligt en kwaliteit levert. Door dit soort marktwerkingen kan het uurtarief omhoog bewegen tot het punt dat de vraag stabiel is.

Bovenop bovenstaande informatie kan het je mogelijk ook inzicht bieden om zelf navraag te doen bij je klanten door een open gesprek met hen aan te gaan over hoe zij denken over jouw uurtarief en jouw gedachten om je uurtarief te verhogen. Hoe denken klanten erover wanneer je meer gaat vragen en voor hoeveel meer zouden ze bij jou als klant blijven? Veel trouwe klanten zullen hier open en eerlijk op reageren en dit geeft jou extra informatie om een beslissing te nemen over je uurtarief.'

Bron: Volkskrant en Intermediair
Auteur: Joris Zwetsloot