Berenschot bundelt benchmarkexpertise in nieuw instituut

Gepubliceerd op 10 december 2018

Per vandaag heeft organisatieadviesbureau Berenschot alle kennis en dienstverlening op het gebied van benchmarks samengevoegd in het Berenschot Benchmark Instituut. Doel van benchmarken – het meten, vergelijken en verbeteren van prestaties – is organisaties te helpen hun bedrijfsvoering te verbeteren.

Berenschot heeft de afgelopen twee decennia op tal van thema’s benchmarks uitgevoerd voor duizenden organisaties binnen zowel het publieke domein als het bedrijfsleven. “Wij zijn net als veel andere organisaties goed in het slim verzamelen en vergelijken van data. En net als veel andere organisaties kunnen we de uitkomsten heel goed vertalen naar strategie, managementinformatie en verbeteringen. Er zijn echter maar weinig bureaus die net als wij in beide competenties excelleren. De benchmark is bij ons geen eindpunt, maar de start van discussie en verbetering”, verklaart Hans van der Molen, directievoorzitter bij Berenschot. “Een deel van die data en inzichten gaan we nu ook via onze website beschikbaar stellen. Dit biedt klanten de mogelijkheid zelf de eerste vergelijkingen en analyses te maken.”

Bij het benchmarken hanteert Berenschot state-of-the-art analyses en technieken. “De beschikbaarheid, rol en kracht van data wordt steeds groter. Dus combineren we ook voor benchmarks onze eigen data met externe, vaak open databronnen, maken we steeds meer gebruik van kunstmatige intelligentie in bijvoorbeeld het voorkomen en oplossen van data-inconsistenties en borgen we goede en betrouwbare data, onder meer met behulp van blockchaintoepassingen” stelt Marvin Hanekamp, Portfoliomanager Benchmarking bij Berenschot. “Bovendien ontsluiten we onze benchmarkdatabases nu met business intelligence software, wat nieuwe en interactieve mogelijkheden biedt voor analyses, het genereren van inzichten en online en mobiele rapportages.”

Toch ziet Hanekamp analyses en technieken niet als de grootste kracht van Berenschot. “Het is eerder een voorwaarde. Belangrijker is dat wij benchmarks altijd ontwikkelen samen met onze klanten, benchmarkexpertise en sectorkennis kunnen combineren, veel aandacht hebben voor validatie én samen met onze collega’s in staat zijn om de uitkomsten te vertalen naar bruikbare adviezen. Waardevol is bovendien dat wij best practices leren kennen en organisaties graag met elkaar in contact brengen.”