Meer aandacht voor employee experience bij HR-investeringen

Gepubliceerd op 7 november 2019

In 2019 tast HR dieper in de buidel voor HR-technologie dan het jaar ervoor: maar liefst 56,5 procent van de respondenten geeft aan hier meer of veel meer aan uit te geven (2018: 41,0 procent). Voor 31,9 procent blijft het budget even groot, wat iets meer is dan afgelopen jaar (26,9 procent). Opvallend is de stijging van het budget voor employer branding en employee experience: 53,6 procent geeft hier meer geld aan uit. Dat zijn de voornaamste uitkomsten van het onderzoek HR Digitalisering van CHRO Community en Berenschot.

Als gevraagd wordt naar de argumentatie voor de investeringen, blijkt efficiency net als afgelopen jaar nog steeds de koploper (66,7 procent). Direct daarop volgen kwaliteitsverbetering (62,3 procent) en een betere ondersteuning van de werknemer (58,0 procent). Verder zegt 53,6 procent meer geld te besteden aan employer branding en employee experience. Dat is een flinke stijging, want afgelopen jaar ging het nog om 35,9 procent van de respondenten.

Onderzoek HR Digitalisering 2019 infographic

Voor Hans van der Spek, vanuit Berenschot verantwoordelijk voor het onderzoek, is de toenemende aandacht voor employee experience herkenbaar. “Bij HR-technologie gaat het vaak om hoe je werknemers ondersteunt op het moment dat ze met een HR-proces in aanraking komen. Denk aan de afhandeling van declaraties. In de beleving van veel medewerkers is dat niets anders dan het sturen van een ‘tikkie’. Want ze schieten iets voor en willen dat met jou verrekenen. Toch gaat dat in veel organisaties nog gepaard met een hele papierwinkel.”

Op dat punt is er dus nog een inhaalslag te maken. “Vroeger ging je naar kantoor en daar konden dingen die thuis onmogelijk waren. Denk aan een computer die je toen alleen op kantoor had en thuis niet. Tegenwoordig is het omgekeerde het geval en moet je een hoop techniek en gemak vergeten als je het kantoor binnenstapt. Voor een goede employee experience is het noodzakelijk dat je die afstand verkleint”, aldus Van der Spek.

HR Digitalisering is een jaarlijks terugkerend, onafhankelijk, representatief onderzoek uitgevoerd door CHRO Community en Berenschot. Doel van het onderzoek is het in kaart brengen van ontwikkelingen op het gebied van HR-technologie: beleid, werkzaamheden en ervaringen van HR-professionals. 101 respondenten hebben via internet anoniem de vragenlijst ingevuld. De omvang van de steekproeven is voldoende groot om uitspraken te doen over gemiddelden van sectoren en/of functies in Nederland.

Benieuwd naar het volledige verslag van het onderzoek? Je kunt het hier (pdf, 318 kB) kosteloos downloaden.