Cocreatie versterkt aanbod Berenschot Academy

Gepubliceerd op 25 november 2019

Knipsel17Samenwerking met gerenommeerde onderwijsinstellingen, zoals Erasmus Academie, HAN University of Applied Sciences, InHolland Academy, Radboud Management Academy en Avans+ Hogeschool, stelt de Berenschot Academy in staat een aantal thema’s te verdiepen met wetenschappelijke inzichten en praktische toepassingen. “Doordat we onze krachten bundelen, kunnen we klanten inhoudelijk sterke programma’s bieden rond actuele vraagstukken”, aldus Bionda Honig, manager Berenschot Academy.

Autoriteit zijn in het veld, schept verplichtingen. Vandaar dat de Berenschot Academy ook het initiatief wil nemen bij het invullen van ‘gaps’ in opleidingen, onder meer door het aangaan van strategische partnerships. “Denk aan content of onderbouwingen vanuit de wetenschap of aan een meer praktische invulling. Op die manier kunnen we tegemoetkomen aan wensen van deelnemers. We kijken heel bewust welke trainingen, leergangen en masterclasses we in huis hebben en wat extra nodig en op te halen is bij samenwerkingspartners”, verklaart Honig. “Door elkaar in cocreatie, communities en netwerken te versterken, leer je van elkaar. En dat is hard nodig in deze tijd van continue verandering, waar elke keer weer nieuwe economische en maatschappelijke thema’s aan de orde zijn. Zo komen we tot het best mogelijke aanbod voor de klant en kunnen we hem optimaal bedienen.”

Actuele vraagstukken

Elke samenwerking is anders van opzet. Zo wordt samen met Avans+ een drietal HR-trainingen verzorgd, te weten ‘Duurzame inzetbaarheid: klaar voor de toekomst’, ‘Strategisch belonen en arbeidsvoorwaarden’ en ‘Strategische personeelsplanning’. “Onze adviseurs waren als trainers al betrokken bij deze trainingen, nieuw is dat we die trainingen nu ook beschikbaar stellen voor ons eigen netwerk”, zegt Honig. De samenwerking met InHolland Academy betreft de leergang ‘Smart Horticulture’, bedoeld voor ondernemers en medewerkers in de tuinbouw, die zich willen bekwamen in datagedreven sturing van hun bedrijfsprocessen. Een ander actueel vraagstuk komt aan de orde in de opleiding ‘Ketenregie in de energietransitie’, die de Berenschot Academy en Erasmus Academie gezamenlijk organiseren. Ook is er op het thema energietransitie een samenwerking met Radboud Management Academy in de leergang 'Organiseren van de gemeentelijke energietransitie'. Een andere bijzondere vorm van cocreatie is de exclusieve studiereis voor HR executives naar Japan, die samen met de HAN University of Applied Sciences wordt georganiseerd.

Dubbel rendement

De Berenschot Academy richt zich met open en in-company trainings- en opleidingsprogramma’s op teams en organisaties, maar ook op individuele ontwikkeling. Het curriculum bevat uitsluitend trainingen die zich in de praktijk al bewezen hebben, gegeven door zeer ervaren professionals, die beschikken over de laatste inhoudelijke kennis en jarenlange ervaring in diverse sectoren. “Onze adviseurs zitten in het hart van organisaties bij de overheid en het bedrijfsleven en weten wat het verschil maakt om succesvol te zijn. De kracht van onze trainingen zijn de businesscases, vraagstukken die leven bij de deelnemers – op de werkvloer of in het werkveld. Deze leveren deelnemers al voor de start van de training aan en worden tijdens de training steeds verder afgepeld”, aldus Honig. “En doordat deelnemers afkomstig zijn uit grote en kleine bedrijven, komen ze in aanraking met nieuwe kennis en ervaring, wat het rendement van de opleiding verdubbelt.”

Monitoren en finetunen

Richting de toekomst wil Honig het portfolio aan trainingen van de Berenschot Academy continu monitoren, finetunen en wanneer nodig met trainingen, leergangen of masterclasses uitbreiden. “Daarnaast willen we meer verschillende leervormen aanbieden, waaronder ‘blended’ leertrajecten, waarbij klassikale elementen worden gecombineerd met online training, en andere digitale oplossingen”, zegt Honig. Ook het aantal partnerships wordt naar verwachting verder uitgebouwd. “Alles om het leren beter te organiseren en toe te spitsen op de wensen van de cursist.”