Hoe u de resultaten én duurzame inzetbaarheid van uw organisatie kunt verbeteren door het aanpassen van werkprocessen met Lean

U kent het wel: lean consultants, Six Sigma Black Belts, verbeterteams, Scrum masters in uw organisatie. Processen moeten sneller, beter en goedkoper. Dit heeft echter een eenzijdig karakter.

U kent het wel: lean consultants, Six Sigma Black Belts, verbeterteams, Scrum masters in uw organisatie. Processen moeten sneller, beter en goedkoper. Dit heeft echter een eenzijdig karakter. Wat nu als u niet alleen focust op het verbeteren van uw processen, maar ook de duurzame inzetbaarheid van uw medewerkers? Leidt dit niet tot nóg betere resultaten?

Uitdagingen

Steeds meer bedrijven in de maak- en procesindustrie hebben uitdagingen op zowel operatie als op HR gebied. Enerzijds moet productie steeds goedkoper en efficiënter om wereldwijd competitief te blijven, anderzijds moet de duurzame inzetbaarheid worden vergroot vanwege de stijgende pensioenleeftijd en toenemende digitalisering.

Het verbinden van operations en HR

Deze thema’s worden vaak gescheiden opgepakt: operatie gaat aan de slag met procesverbetering, HR gaat aan de slag met duurzame inzetbaarheid. Operations is gefocust op het probleem in het proces, terwijl HR zich richt op de medewerkers. Maar wat als het proces meer flexibiliteit vraagt, en uw huidige medewerkers nog niet gewend zijn aan flexibele werktijden. Wat doet u dan? Of als uw medewerkers uitdagend werk willen, maar het werk juist eentoniger wordt door het proces efficiënter in te richten? De oplossing zit hem in het proactief verbinden van de werelden van HR en operatie. Procesverbeteringen werken beter doordat deze aansluiten bij de wensen en mogelijkheden van medewerkers. En duurzame inzetbaarheid wordt onderdeel van de primaire processen en heeft daardoor direct effect in de dagelijkse werkzaamheden.

Het klinkt simpel en voor de hand liggend: het verbinden van de HR-wereld en de wereld van operations. Toch zien we deze verbinding niet als vanzelf ontstaan bij bedrijven. Vaak komen we bedrijven tegen die reeds met Lean bezig zijn.  In een fabriek hingen bijvoorbeeld posters met het thema ‘continuous improvement’. Tegelijkertijd vroeg de HR-manager ons hoe ze een ‘leven lang leren’ geïmplementeerd krijgen. Door het continu verbeteren principe niet alleen op het proces toe te passen, maar ook op je eigen werk en loopbaan, wordt een leven lang leren vanzelf normaal.

De verbinding opzoeken in uw eigen organisatie?

Start met het samen gezamenlijk duiden van het probleem. Bespreek als manager operatie eens een procesplaat met uw HR collega. En leg als HR-adviseur eens een vraagstuk over leren en ontwikkelen van medewerkers voor aan uw operations collega. Interview elkaar met de ‘5x why methode’: vraag 5 keer ‘waarom’ en u bent bij de kern van het probleem uitgekomen. Grote kans dat als vanuit beide perspectieven wordt gedacht, er betere oplossingen ontstaan.

Berenschot heeft een overzicht gemaakt van mogelijke verspillingen binnen uw organisatie op basis van de acht typen ‘waste’ van Lean en deze vertaald naar acht typen ‘waste’ in het kader van duurzame inzetbaarheid. Verspilling van talent is dan niet alleen een onderbezette medewerker in het primaire proces, maar ook een medewerker die werk verricht wat geen aansluiting heeft op zijn leerdoelen.

Benieuwd hoe u de verbinding kunt maken?

Tijdens onze workshop Lean en Duurzame Inzetbaarheid simuleren we een productiebedrijf waarin de deelnemers de output moeten verbeteren. Echter staat niet alleen het verbeteren van het resultaat centraal, maar ook het verbeteren van het teamgevoel, gevoel van toegevoegde waarde en het werkgeluk (‘happiness’) van de medewerkers. Om dit te verbeteren pakken de deelnemers enerzijds de verspillingen vanuit lean aan en anderzijds op het gebied van duurzame inzetbaarheid. Bij het opnieuw inrichten van het proces is het de uitdaging om beide werelden zo gecombineerd te krijgen dat er een verbeterde organisatie is ontstaan, die enerzijds op resultaat, anderzijds op duurzame inzetbaarheid een stap vooruit betekent.

Afbeelding: Na de eerste ronde (rode stickers) scoorden de deelnemers bovenstaande aspecten lager dan na de tweede ronde (blauw)

Contact

Bent u ook benieuwd hoe u tegelijkertijd de duurzame inzetbaarheid én processen kunt verbeteren? Neem dan contact met ons op!