Opdracht: Change management in Afrika


  • Top 50 grootste Amerikaanse bedrijven
  • 130 jaar oud familiebedrijf in de FMCG
  • 13.000 medewerkers
  • $10 miljard omzet in 2014

… en een klant van Berenschot International. Een prachtige opdracht, voortgekomen uit de ontwikkeling van het boek ‘Doing business in Africa – a strategic guide for entrepreneurs’

Het begon met een mailtje uit Genève, van een Nederlander die geattendeerd is op het door Marjolein Lem en Kim Geleynse geschreven boek. Hij vraagt of Marjolein naar Milaan wil komen om een key note speech te geven voor zijn team van 80 man.

In voorbereiding op de presentatie horen we over een ophanden zijnde reorganisatie van de dochters in Zuid-Afrika, Ghana, Nigeria en Kenia. Of Berenschot ook wat op het gebied van verandermanagement in Afrika doet? Uiteraard! In korte tijd zetten we een capability statement in elkaar, die onder de arm mee gaat naar Milaan. De referenties, kantoren, en het netwerk van Berenschot in sub-Sahara Afrika (met o.a. kantoren in Ghana en Zuid-Afrika) maken indruk, en een offerteverzoek volgt.

Op onze prachtige aanbieding volgt een oorverdovende stilte. Ze zijn intern sterk verdeeld over de vraag of, en zo ja welke, externe ondersteuning nodig is. Het is lastig doorgronden wie in deze enorme multinational aan de touwtjes trekt. De maanden verstrijken en de reorganisatie begint zonder ons. We informeren af en toe naar de voortgang. Opeens is er een opening; het blijkt (natuurlijk) niet lekker te lopen. De opdracht valt.

Tot aan eind 2015 gaan we ons richten op de communicatie rondom de verandering, het trainen en begeleiden van managers, en het organiseren van de OCM work stream binnen o.a. een SAP implementatie. Het wordt een uitdaging om de rijdende trein, die wel een bestemming heeft maar beperkte brandstof en een onduidelijk traject, de juiste kant op te krijgen. Maar we zijn binnen, en dat is het belangrijkste!


boek