Kenniscentrum Bedrijfsvoering


In 2001 is Berenschot gestart met de systematische ontwikkeling van benchmarks. Maar benchmarking leidt niet alleen tot antwoorden, maar ook tot nieuwe (bedrijfsvoering)vragen. Vragen die dankzij de benchmark wel meer gericht zijn.

Wij zien dat veel organisaties dezelfde bedrijfsvoeringsvragen hebben. Daarom hebben wij voor deze vragen een standaardaanpak ontwikkeld, op basis van ons wetenschappelijk onderzoek en jarenlange advieservaring. Dit heeft geleid tot een verbreding van het Kenniscentrum Benchmarking tot het Kenniscentrum Bedrijfsvoering. Wij richten ons op de volgende veelvoorkomende vraagstukken:

  • Het beoordelen van de formatie-omvang van organisaties (o.b.v. onze benchmarks en jarenlange ervaring met deze opdrachten).
  • Het beter in balans brengen van de kosten en waarde van bedrijfsvoeringsfuncties en het beter aansturen en inrichten van deze functies (o.b.v. het proefschrift Overhead Gewaardeerd van Mark Huijben)
  • De Overheadtevredenheidscan (een beknopte alternatief op het vorige onderzoek).
  • Procesoptimalisatie: LeanSix Sigma (o.b.v. de publicatie van Marcel van Assen)
  • Span of control (pdf, 351 kB) (o.b.v. onze database en ons artikel hierover in de Holland Management Review)

Ook voor de bovenstaande bedrijfsvoeringsvraagstukken geldt dat wij gebruikmaken van een gestandaardiseerde aanpak die wetenschappelijke basis heeft. Geen maatwerk dus, maar hoogwaardige confectie.

Opleidingen

  • Inrichting en aansturing overhead: waarom zo moeilijk?

Publicaties

Keurmerk Benchmarking

keurmerk_benchmarking

Onze gemeentelijke benchmarks ontvangen sinds 2006 jaarlijks een Keurmerk van het Kwaliteitsinstituut Nederlandse Gemeenten (KING).