Crisiscommunicatie


Elke organisatie kan te maken krijgen met een onverwachte gebeurtenis met grote impact op de continuïteit en reputatie van de organisatie, de omgeving en/of de maatschappij. Denk aan een fysieke of operationele crisis, of aan een bestuurlijk, ethisch of financieel issue. Op dat moment volstaan de standaard reactiemechanismen en werkwijzen van uw organisatie niet meer en is crisiscommunicatie essentieel.

Journalisten en burgers maken 24 uur per dag nieuws en volgen dit via tv, radio, internet en social media. Hoe u als bestuurder reageert op een crisis, kan de ontwikkeling ervan beïnvloeden en uw imago en dat van uw organisatie maken of breken. Snelle en effectieve crisiscommunicatie is dan ook essentieel – met gevoel voor politiek-bestuurlijke verhoudingen en begrip voor de emoties in de samenleving.

Vragen rond crisiscommunicatie die wellicht ook binnen uw organisatie leven:

  • Hoe bereiden wij ons voor op een crisissituatie?
  • Hoe houden we de regie op communicatie tijdens een crisis?
  • Hoe voorkomen we dat een crisis onze reputatie aantast?
  • Hoe kan ik als bestuurder, directeur of burgemeester in een crisissituatie professioneel communiceren richting media, klanten en burgers?

Berenschot biedt de volgende ondersteuning:

  • Analyse van en advies over de communicatiestrategie (lange termijn).
  • Analyse van de belangrijkste stakeholders en advies over de inzet van stakeholdermanagement.
  • Advies over het versterken van de interne communicatie.
  • Advies, coaching en training op het vlak van omgaan met de media, woordvoering, issue- en stakeholdermanagement.
  • Leiding geven aan strategische communicatietrajecten.
  • Inrichting, borging en evaluatie van crisiscommunicatie in uw (crisis)organisatie.
  • Training crisiscommunicatie en issuemanagement, van communicatieprofessionals tot bestuurder.
  • Levensechte oefeningen voor communicatieprofessionals/‑afdelingen tot en met hele organisatie en stakeholders.
  • Ondersteuning in crisissituaties door ervaren woordvoerders en/of communicatieadviseurs.
  • Evaluatie van crisiscommunicatie  (en de organisatie ervan) tijdens of na afloop van een crisis.

Meer weten over crisiscommunicatie?

Wilt u advies over crisiscommunicatie? Of bent u geïnteresseerd in een training crisismanagement? Neem dan vrijblijvend contact op met één van onze adviseurs.