Verandercommunicatie


Om succesvol te blijven moeten organisaties zich voortdurend aanpassen aan veranderingen in de omgeving. Een nieuwe strategie, innoveren, andere kernwaarden, aangescherpte processen of een andere organisatiestructuur.

Dergelijke veranderingen kunnen een ingrijpend effect hebben op organisaties en vragen om een doordachte communicatiestrategie. Om kennis van betrokkenen te veranderen (ervan weten), de houding te veranderen (begrip hebben, ondersteunen en zich betrokken voelen) én een gedragsintentie te creëren (zich verbonden voelen). Verandercommunicatie speelt daarom een belangrijke rol bij het al dan niet slagen van een verandertraject.

Vragen die een organisatie kan hebben op het gebied van verandercommunicatie zijn:

  • “Onze organisaties gaan fuseren. Hoe nemen we onze medewerkers zo goed mogelijk mee in deze verandering?”
  • “Hoe krijgen we onze medewerkers mee in de nieuwe koers van onze organisatie?”
  • “Hoe zorgen we dat onze klanten en stakeholders niet afstoten door onze veranderingen?”