Visie op belonen


Recent internationaal onderzoek naar beloning (Cummings & Worley, 2015) laat zien dat er steeds meer aandacht is voor het ontwerp en de implementatie van beloningssystemen. De belangrijkste bevindingen:

  1. Beloningen zijn een integraal onderdeel van de organisatie.
  2. Een beloningssysteem is een belangrijk onderdeel van organisatieontwerp en dit systeem moet in lijn zijn met de strategie, structuur, medewerker betrokkenheid en de werkzaamheden.
  3. Zowel intrinsieke als extrinsieke beloningen kunnen performance en tevredenheid bevorderen.

Als we dit vertalen naar de Nederlandse context, zien we dat beloning anno 2016 meer betekent dan salaris alleen. Onder beloning verstaan wij daarom ‘alle materiële en immateriële zaken die medewerkers sturen in hun gedrag en die bijdragen aan hun prestatie’.

Berenschot beloningsmodel-03

Berenschot werkt al jaren met een zelf ontwikkeld beloningsmodel. Wij geloven dat motivatie de basis vormt om (gewenste) prestaties uit te lokken c.q. te faciliteren. Wat motiveert uw medewerkers is daarom de te beantwoorden vraag. Daarbij is het verstandig onderscheid te maken in hygiëne‑ en motivatiefactoren. Materiële beloning wordt tegenwoordig beschouwd als hygiënefactor: deze moet voldoende zijn om te voorzien in de primaire levensbehoeften. Onderzoek wijst ook uit dat mensen niet meer gemotiveerd raken navenant het salaris stijgt. Wilt u dus medewerkers stimuleren het beste uit zichzelf én uw organisatie te halen, is het van belang om in te spelen op hun intrinsieke motivatie. De meest waardevolle medewerkers zetten zich met passie in voor hun werk én de organisatie, tonen bevlogenheid en maken daarmee vanuit de juiste intenties keuzes in hun werk. Immateriële beloningsgrondslagen kunnen hieraan bijdragen, mits ingezet op een manier die past bij uw organisatie.

Het klinkt wat zacht binnen ons vakgebied, maar autonomie in het werk draagt bij aan de intrinsieke motivatie van medewerkers, net als waardering. Gezien worden als individu, gecomplimenteerd worden als het goed gaat én gecoacht als het even minder gaat. Allemaal waardevolle aanvullingen waardoor medewerkers ervaren dat de organisatie het beste met ze voor heeft. Iets tastbaarder is het bieden van opleidingsmogelijkheden en persoonlijke ontwikkeling. Medewerkers zelf een opleiding laten kiezen kan waardevoller zijn dan een periodieke verhoging.

Kortom, Berenschot gelooft sterk in een mix van materiële en immateriële beloningsgrondslagen, op een manier die past bij uw organisatie en medewerkers.