Strategy Trends


Al tien jaar lang geeft het Berenschot Strategy Trends onderzoek inzicht in de strategische keuzes van ondernemend Nederland. Van een vragenronde onder aanwezige CEO’s bij een seminar van Michael Porter in 2007, is het rapport uitgegroeid tot een veelzijdig onderzoek onder meer dan 500 verschillende bedrijven. Door de jaren heen is hierdoor een enorme database ontstaan over de (veranderende) strategische keuzes van ondernemend Nederland. Deze schat aan data levert op tal van onderwerpen interessante inzichten op over hoe strategische keuzes veranderen onder invloed van een veranderende omgeving.

Strategy Trends in het kort

  • Meer dan 500 verschillende deelnemende bedrijven
  • Uit 10 verschillende sectoren
  • Geven antwoord op 26 verschillende vragen
  • Vragen over (onder andere): Strategische thema’s, Maatschappelijke thema’s, Afzetmarkten, Financiering en Investeringen
  • Meer dan 70% van de deelnemers zit in de bestuurskamer
  • 12% is ZZP’er
  • Twee derde van de deelnemers bestaat uit grote bedrijven

Strategische issues in de afgelopen 10 jaar

Kijkend naar de trends vanaf 2007, dan valt op dat één onderwerp al die jaren minstens in de top 3 heeft gestaan: innovatie. Waar de huidige nummer 1, reputatie en imago, in eerdere jaren flink lager op de agenda stond, staat innovatie altijd hoog op de agenda van CEO's. Dit laat zien hoe belangrijk innovatie is voor het Nederlandse bedrijfsleven, als strategisch issue, en zoals dit jaar blijkt, ook steeds meer als het element waarop bedrijven zich willen onderscheiden van concurrentie. Voorgaande jaren stond concurrentie zelf ook hoog op de agenda, en ook aan het businessmodel moest flink gesleuteld worden. Nu lijkt echter het huis op orde, is het businessmodel van de agenda verdwenen en wordt er weer verder vooruitgekeken.