Er zijn maar weinig écht kritische processen


Vraag een gemiddelde manager wat binnen zijn organisatie bedrijfskritische processen zijn: álles mag omvallen behalve dát…. Het ‘stukje’ dienstverlening dus dat uw organisatie no matter what wil blijven uitvoeren. Oók als plotsklaps de stroom uitvalt, er een pandemie uitbreekt of een vestiging door noodweer onbereikbaar is. De gemiddelde manager komt na enig nadenken met een waslijst aan producten, diensten en processen.

Maar zo complex is continuïteitsmanagement helemaal niet; op de keper beschouwd zijn er maar heel weinig écht kritische processen. Als huisarts wilt u hoe dan ook bereikbaar zijn, als burgemeester wilt u uw burgers kunnen informeren over de noodsituatie en als waterbeheerder wilt u de gemalen kunnen openzetten (of juist dicht). De overige processen doen er zeker ook toe, maar zij kunnen enig uitstel verdragen.…

Dit is dan ook waar goed continuïteitsmanagement om draait; bepalen welke processen zo belangrijk én urgent zijn dat zij geen minuut uitstel kunnen verdragen. En daarmee kunt u aan de slag: Van welke ICT-componenten, medewerkers en hulpmiddelen zijn deze processen afhankelijk? Hoe zit het met de stroomvoorziening? Wat kunt u doen om ‘uitval’ te voorkomen? Wat is uw plan als dat toch gebeurt?

Dit vraagt geen hogere wiskunde of ingewikkelde analyse. Het vraagt wel antwoord op een principiële vraag: waar zijn wij werkelijk toe op aarde? Hoe fundamenteel ook, het vraagt altijd weer doorzettingsvermogen om het naadje van deze kous uit te vogelen. Het goede nieuws is dat er veel van de daarvoor noodzakelijke kennis in uw organisatie aanwezig is – de kunst is hem eruit te halen.