Naar een markt van kennis en leren
Kennismanagement als organisatieprincipe
Auteur(s): | C.C. Sprenger en W.J. van Oort |
Uitgave: | Den Haag/Utrecht: Elsevier/Berenschot Fundatie, 1998 |
Uitgavedatum: | 1 januari 1998 |
ISBN: | 9061558948 |
Pagina's: | 131 |
Bestelling: | Deze publicatie is niet meer leverbaar door Berenschot. |
Beschrijving
Kennis en informatie nemen een steeds dominantere plaats in in onze samenleving. De complexiteit van het dagelijkse leven dwingt ons tot voortdurende aanpassingen aan elkaar. Bovendien ontstaan er steeds nieuwe problemen waarvoor we tot op heden geen oplossing nodig hadden. In het proces van afstemmen op elkaar en oplossen van problemen vormen kennis en informatie belangrijke bouwstenen. Het beheersen van kennisstromen in organisaties is door deze ontwikkelingen een punt van toenemende aandacht. Kennismanagement is een aanpak die tracht deze kennisstromen beter beheersbaar te maken. Het doel van kennismanagement is informatie- en kennisstromen zo te organiseren dat het leren van (de leden van ) een organisatie wordt vergemakkelijkt.
In Naar een markt van kennis en leren is beschreven hoe organisaties zo met kennis kunnen omgaan dat er een ' markt van kennis en leren' ontstaat. Het begrip 'markt' is gebruikt als metafoor voor de ontmoetings- en uitwisselingsplaats van informatie, kennis
