De auteurs ondernemen in dit boek een expeditie naar deze nieuwe verschijnselen, en speculeren over de vraag hoe het verder zou kunnen gaan. Hoe ziet een bedrijf eruit waarvan de organisatiestructuur is verdwenen, en wat gebeurt er met de organisatiecultu


Over associaties in de 21e eeuw

Auteur(s): Carolien Gehrels, Ocker van Munster, Max Mercx, e.a.
Uitgave: Utrecht: Berenschot Fundatie i.s.m. Reed Business, 1999
Uitgavedatum: 1 januari 1999
ISBN: 9789061559566
Bestelling: Deze publicatie is niet meer leverbaar.

Beschrijving

De manier waarop wij relaties met elkaar aangaan verandert snel. Nieuwe, ongrijpbare relatievormen komen op en ondermijnen de structuren van vertrouwde associaties als gezinnen, bedrijven en verenigingen. Het netwerk is overal. Die relatievormen bieden kansen, maar stellen ook hogere eisen. Aansluiting op het netwerk is niet voor iedereen vanzelfsprekend, en we maken ons zorgen over stuurloze bedrijven, over het verdwijnen van sociale verbanden en over de nieuwe nomaden op het World Wide Web.

De auteurs ondernemen in dit boek een expeditie naar deze nieuwe verschijnselen, en speculeren over de vraag hoe het verder zou kunnen gaan. Hoe ziet een bedrijf eruit waarvan de organisatiestructuur is verdwenen, en wat gebeurt er met de organisatiecultuur? Zijn relaties straks voorbehouden aan degenen die de weg weten op het Internet, of zijn relaties wellicht minder nodig in een wereld waarin techniek steeds menselijker wordt? Hoe construeer je je identiteit en wat is de betekenis van imago voor de virtuele organisatie? De centrale these van dit boek is dat de groep als sociale entiteit afbrokkelt en we ons moeten instellen op een nieuwe wereld waarin netwerken domineren, en associëren een kunst is geworden. Cults en imago' s zullen zorgen voor referentie en zingeving, en we zullen met elkaar worden verbonden door het grand-cafe-gevoel.


De tekens van de nieuwe tijd