City events


Place Selling in a Media Age

Auteur(s): Ward Rennen
Uitgave: Amsterdam: Vossiuspers UvA - Amsterdam University Press, 2007, Proefschrift
Uitgavedatum: 14 september 2007
ISBN: 9 789056 294946
Pagina's: 273
Prijs in €: 39,50
Bestelling: Deze uitgave is in het Engels gepubliceerd. Bestel dit boek bij Managementboek.nl

Beschrijving

Grote internationale evenementen zoals de Olympische Spelen zorgen ervoor dat steden op de kaart worden gezet. Dit proefschrift richt zich op de vraag hoe steden zich in de twintigste eeuw hebben geprofileerd door middel van het organiseren van grote internationale evenementen. Deze vraag wordt onderzocht aan de hand van het CityEvent-model. Met dit nieuw geïntroduceerde model kunnen grote internationale evenementen worden bestudeerd vanuit een drieledig perspectief, waarbij de rollen van de media, de gaststeden en de evenementeigenaren analytisch met elkaar worden geïntegreerd.

Op basis van dit model worden ontwikkelingen en transformaties bij het organiseren van evenementen gereconstrueerd in relatie tot historische ontwikkelingen in de media. Het proefschrift biedt een historisch overzicht van de wijze waarop steden zich profileren op basis van evenementen en verschaft tegelijkertijd inzicht in de organisatie van huidige en toekomstige evenementen. De steden Amsterdam, Berlijn en Helsinki, die zowel gaststeden voor de Olympische Spelen als Culturele hoofdstad van Europa zijn geweest, komen in de casestudies aan bod.