Ik ben een adviseur die ervoor gaat om de opdrachtgever in een complexe en dynamische omgeving verder te brengen. Dit doe ik op het snijvlak van wonen, ruimtelijke ordening en mobiliteit. Hierbij breng ik mijn ervaringen mee uit de bestuurlijk en politiek dynamische omgeving van de woningbouwopgave. Als adviseur werk ik vanuit de inhoud, met oog voor onderlinge verhoudingen en relaties. Ik analyseer de inhoud en de omgeving en leg verbindingen tussen mensen en organisaties, om op die wijze een gedragen resultaat te bereiken.
In de zevende aflevering van de Mobiliteitspodcast gaan we het hebben over verstedelijking. De grote vraag is: kan mobiliteit en verstedelijking op een duurzame manier samengaan? Te gast is Paul Gerretsen, hoofdontwerper op het gebied van ruimtelijke ordening, stedenbouw en architectuur bij Vereniging Deltametropool.
Als partner van het Hyperloop Development Program (HDP) hebben we eerder dit jaar inzicht gegeven in het ontwikkelpad van hyperloop. Recentelijk schreef Delft Hyperloop een paper over de haalbaarheid van hyperloop in het kader van de European Hyperloop week. Kan hyperloop een aanvulling zijn op het huidige vervoerssysteem, nu duurzaamheid en klimaat hoog op de agenda staan? Is deze nieuwe modaliteit haalbaar, realiseerbaar en te vermarkten? In dit artikel zetten we de meest recente ontwikkelingen op een rij.
De woningmarkt is overspannen. Daarom wordt er aan alle kanten gekeken naar huisvestingsoplossingen. Eén van de mogelijkheden is de bewoning van recreatiewoningen. Dit kan met name een oplossing zijn voor specifieke doelgroepen, maar kent ook de nodige haken en ogen.
Het is belangrijk dat alle gebouwen in Nederland veilig, gezond, bruikbaar en energiezuinig zijn en het milieu beperkt belasten. Daarom hebben we in Nederland het Bouwbesluit. Dit is de wettelijke waarborging van het maatschappelijk noodzakelijk minimum kwaliteitsniveau van bouwwerken. Het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) beheert het Bouwbesluit. Maar gebeurt dit nou op de juiste wijze? Werken ze doelmatig en doeltreffend? En sluit het Bouwbesluit nog wel aan op de opgaven van de toekomst?