Berenschot Navigator: checklist voor organisaties in crisistijd


De COVID-19 crisis brengt onzekerheid met zich mee voor uw organisatie en uw medewerkers. Markten gaan op slot, opdrachten en orders worden uitgesteld of zelfs afgezegd. Netwerken komen onder druk door de toename van digitaal verkeer, vragen over thuiswerken, medewerkers die ziek worden of ineens hun kinderen thuis hebben. De Navigator (pdf, 4.7 MB) van Berenschot helpt u zo effectief mogelijk te acteren in deze crisis.

Elke organisatie staat momenteel voor drie belangrijke opgaven:

1. De business aan de praat houden en klaarmaken voor de toekomst.

De continuïteit van uw organisatie wordt momenteel op de proef gesteld. Hoe is uw organisatie ingericht op een grootschalige crisis? Breng focus aan in uw productenportfolio. Welke producten drijven uw omzet? Welke producten zijn op dit moment essentieel voor uw klanten?

Ook uw klanten worden getroffen door de crisis. Zij zullen sterk op u moeten kunnen vertrouwen, en u zult duidelijke beloftes en afspraken moeten maken om de klantrelatie sterk te houden. Waar hebben uw klanten momenteel het meest behoefte aan? Kunt u hen daarbij ondersteunen of zekerheid bieden? Heeft u ruimte om hen bijvoorbeeld met betalingsregelingen te helpen?

Omgekeerd kunnen uw toeleveranciers u wellicht ook helpen. Kunt u zekerheid verkrijgen over leveringen? Zijn uw toeleveranciers bereid om met u over een betalingsregeling te praten

2. Slim financieel handelen om liquiditeit te behouden en de kostenstructuur te optimaliseren.

Tijdens een crisis is het essentieel om een goed, actueel inzicht te verkrijgen in de inkomende en uitgaande geldstromen en de dagelijkse ontwikkeling van de bankstand, en hierop te sturen. Kent u uw kosten- en uitgavenstructuur en weet u wat u kunt beïnvloeden? Een liquiditeitsprognosemodel stelt u in staat scenario’s in kaart te brengen en snel de juiste acties te bepalen.

3. Medewerkers betrekken bij oplossingen en adequaat communiceren richting stakeholders.

In een turbulente omgeving is het nog belangrijker om binnen teams rust te creëren, zodat zij hun werk zo goed mogelijk kunnen blijven uitvoeren. Juist nu is de creativiteit en inzet van uw medewerkers een belangrijke (en vaak onverwacht goede) bron van oplossingen. Vele kleine acties en een aantal grote interventies zijn in deze tijd een slimme combinatie. Zorg er tevens voor dat medewerkers de juiste kennis en vaardigheden hebben om processen op een (wellicht) nieuwe manier uit te voeren.

De impact van een crisis wordt in sterke mate bepaald door de snelheid en het reactievermogen van de leiders van een organisatie. Door de opkomst van social media ligt hun handelwijze in crisissituaties steeds meer onder een vergrootglas.

Download de Navigator!

Om uw organisatie door de crisis te loodsen, biedt Berenschot u de Navigator (pdf, 4.7 MB). Deze checklist biedt u houvast in de huidige onzekere periode. Wij helpen u snel te inventariseren welke processen u moet op- of juist afschalen. Ook ondersteunen we u bij de aanpak en de uitvoering daarvan. Verder kunnen we u ondersteuning bieden om uw dagelijkse operatie draaiende te houden. Alles is erop gericht u zo effectief mogelijk te laten acteren tijdens de coronacrisis!

Hebt u behoefte om te sparren over de situatie binnen uw organisatie? Neem dan gerust contact met ons op. Wij denken graag met u mee.