Voor bestuurders, managers en beleidsmedewerkers bij (semi)overheidsinstanties is het inmiddels dagelijkse praktijk: vraagstukken die over grenzen van organisaties en disciplines heen aangepakt moeten worden. Niet zelden is er sprake van grote urgentie, waarbij op voorhand onzeker is wat er precies bereikt moet worden. Neem bijvoorbeeld opgaven rondom stikstof, het woningtekort of de energietransitie. Steeds vaker kiezen organisaties daarbij voor opgavegericht werken: een wendbare en organisatieoverstijgende aanpak, met ruimte voor voortschrijdend inzicht.
Werken aan complexe opgaven in een klassieke (overheids)organisatie met een hiërarchische structuur blijkt behoorlijk uitdagend. Dit soort opgaven stelt nieuwe eisen aan organisaties en hun medewerkers. Samen kunnen werken over organisatie- en afdelingsgrenzen heen is een belangrijke voorwaarde om vraagstukken binnen opgaven op te kunnen lossen. Wendbaarheid, aanpassingsvermogen, netwerkvaardigheden en omgaan met onzekerheden zijn dat ook.
In deze leergang leert u de voorwaarden en principes achter opgavegericht werken kennen en toepassen op een zelfgekozen actuele en urgente opgave.
Opgavegericht werken
Voor wie?
Deze leergang is ontwikkeld voor medior beleidsmedewerkers (schaal 11-13), (opgave)managers, coördinatoren en teamleiders (schaal 13-14) die inzicht willen hebben in de kenmerken en succesfactoren van opgavegericht werken en kritisch willen reflecteren op hun eigen rol en positie in dit proces. De leergang is ontwikkeld voor bovenstaande functies in zowel gemeenten, waterschappen, ministeries provincies als elke andere organisatie die werkt in de driehoek politiek, beleid en uitvoering.
Resultaat
Na afloop van deze leergang heeft u grondig inzicht in de kenmerken en succesfactoren van opgavegericht werken. U weet wat opgavegericht werken vraagt van u en uw organisatie. U heeft kritisch gereflecteerd op uw eigen rol binnen dit proces. Daarnaast heeft actief gewerkt aan sleutelvaardigheden die cruciaal zijn om effectief sturing te geven aan het proces bij een opgavegerichte aanpak.
Tijdens deze leergang gaat u aan de slag met een zelfgekozen actuele en urgente opgave. Aan de hand van deze opgave gaat u de principes achter opgavegericht werken toepassen. U gaat de opgave doorgronden, krijgt inzicht in de verwachtingen en belangen van de stakeholders, leert coalities te bouwen en samenwerking te faciliteren binnen het complexe politiek-bestuurlijke krachtenveld waarin u opereert. U werkt daarmee aan uw persoonlijke vaardigheden en draagt tegelijkertijd concreet bij aan het oplossen van vraagstukken binnen de door u gekozen opgave.
Programma
De volgende blokken en onderwerpen staan op het programma:
Blok 1 - Opgavegericht werken
- Wat zijn de kenmerken van een opgave? Wat maakt een opgave complex?
- Handelingsruimte: het wettelijk kader waarbinnen u en uw organisatie opereren en uw (persoonlijk) mandaat.
- Vanuit verschillende perspectieven kijken naar de opgave.
- Handelingsperspectief op de opgave ontwikkelen. Hoe doe je dat? Waar moet je rekening mee houden
- Het organiseren van de opgave: project-, proces- en programmamanagement.
- Het interventiepalet. Wat zijn mogelijkheden om te interveniëren? Hoe zet je de juiste interventies op het juiste moment, effectief in.
- Het stakeholderveld: in kaart brengen van in- en externe partners en hun invloed op de opgave.
- Het bouwen van coalities met externe partners. Hoe doe je dat? Wat is daarvoor nodig?
Blok 2 - Samenwerken in ambtelijke organisaties
- Uw rol, rolopvatting en persoonlijk rolbewustzijn.
- Samenwerken in de context van uw organisatie:
- Impact van structuur op de samenwerking
- Herkennen en benutten van kruispunten in de organisatie
- Impact van organisatiecultuur op samenwerking
- Samenwerken in een team: bevlogen samenwerken- herkennen van dynamieken en patronen en interveniëren hier op.
- Afdelingoverstijgend samenwerken: wat zijn de do’s en don’ts, hoe herken je die in jouw organisatie en hoe overstijg je belemmeringen?
- Ambtelijk-bestuurlijk samenwerken: rolverdeling en verantwoordelijkheden
- Politiek bestuurlijke sensitiviteit: oog voor belangen van bestuurders en daar effectief op inspelen
Blok 3 - Persoonlijke impact versterken
- Zelfinzicht en reflectie: persoonlijke waarden, drijfveren, talenten, vermogens en ontwikkelpunten. Uw impact op situaties en hoe u deze kunt versterken.
- Adviseren: schriftelijke en mondelinge advisering, krachtig formuleren, symbolische en technocratische orde.
- Effectief Interveniëren
- Inhoud-proces-interactie-gevoel
- Het herkennen van behoeften van je gesprekspartner en daarop interveniëren
- Herkennen en omgaan met weerstand
- Persoonlijk leiderschap:
- Initiatief- en verantwoordelijkheid nemen
- Afspraken maken
- Inspireren en mobiliseren
- Beweging creëren en concretiseren in de vorm van afspraken, acties en opvolging.
Werkwijze
Elke deelnemer werkt gedurende deze leergang aan een zelfgekozen opgave. Tijdens de leergang gaat u alle facetten en principes achter opgavegericht werken toepassen op de door u gekozen opgave. U wordt daarbij begeleid door adviseurs bij Berenschot die zelf dagelijks actief bijdragen aan het oplossen van vraagstukken binnen uiteenlopende maatschappelijke opgaven en putten uit een schat aan ervaring. Zij maken gebruik van actuele wetenschappelijke inzichten en praktische modellen en theorieën.
In elk blok staat een werkbezoek op het programma. Het werkbezoek laat zien hoe opgavegericht werken in de praktijk vorm en inhoud krijgt. Zo leert u van de ervaringen van anderen en best practices. U gaat op verschillende locaties in Nederland op werkbezoek. De blokken binnen deze leergang worden dan ook op verschillende locaties in het land georganiseerd. Bij elk blok nodigen we bovendien een gastpreker uit die vanuit de wetenschap, maatschappij of politiek inzichten deelt op specifieke facetten van opgavegericht werken.
Deze leergang bestaat uit drie blokken van twee aaneengesloten dagen met overnachting, twee intervisiebijeenkomsten en een slotbijeenkomst met persoonlijke presentaties. De leergang kent een doorlooptijd van negen maanden.
Voor aanvang van de leergang starten we met een persoonlijke intake, waarin we uw leerwensen en -doelen bespreken en de door u gekozen opgave verkennen. Waar nodig passen we het programma aan op uw wensen en doelen.
Te behalen
Na het voltooien van deze leergang ontvangt u van Berenschot een officieel certificaat.
Dit zijn uw trainers
Waar en wanneer
Uw investering
Omdat Berenschot ingeschreven is bij het Register Kort Beroepsonderwijs kunnen we, als organisatieadviesbureau, opleidingen btw-vrij aanbieden. Om administratieve lasten te kunnen dekken hanteren we bij btw-vrije producten en diensten een toeslag van 5% over de opleidings- en arrangementskosten.