Het openbaar vervoer is minder goed uit de coronacrisis gekomen dan andere sectoren. Reizigers blijven weg en tegelijkertijd kampt de sector met personeelstekorten.
Voor OV-bedrijven wordt het daardoor moeilijker het vervoersaanbod in stand te houden. Met een aantal kopstukken uit de OV sector stond Berenschot stil bij de huidige situatie in de OV sector tijdens het OV-diner. We bespraken mogelijkheden om opbrengsten van het OV te verhogen en om de kosten te drukken.
Meer dan kosten en opbrengsten
Geconstateerd werd dat het OV meer waarde heeft voor de maatschappij dan alleen in kosten en opbrengsten is uit te drukken. Denk aan sociale waarde doordat mensen zich kunnen verplaatsen voor woon-werkverkeer of recreatie. Daarnaast levert het een belangrijke bijdrage aan de klimaatdoelstellingen. De financiering van het OV zou daarom meer vanuit dat perspectief moeten worden bezien. Bijvoorbeeld door een verlaging van de btw op het OV, bekostigd vanuit het Klimaatfonds, om zo meer reizigers te trekken.
Fiscale stimulans
Ook de fiscale behandeling van het OV kwam aan bod en mondde uit in een pleidooi voor aanpassing van de fiscaliteit. Dit met als doel het OV meer te stimuleren. Feitelijk is de huidige fiscale regeling in het voordeel van de auto, terwijl beleidsmatig juist een prikkel voor gebruik van het OV gewenst is.
Uitkomsten
De uitkomsten van het OV-diner neemt Berenschot mee in haar adviespraktijk en in een binnenkort te publiceren artikel voor EU Forecast. “We kijken terug op een zeer geanimeerde en geslaagde avond, waarin we tot een gezamenlijk toekomstbeeld van het OV en concrete oplossingsrichtingen zijn gekomen. Daarnaast zullen we ons inzetten voor een gunstige fiscale regeling”, aldus Kaj Mook, senior managing consultant bij Berenschot.