Mobiliteit in verkiezingsprogramma's | Berenschot nieuws

mobiliteit en de politiek

Deel dit nieuwsartikel

08 november 2023

Op woensdag 22 november vinden de verkiezingen voor de Tweede Kamer plaats. Met de opkomst van nieuwe partijen als NSC, BBB en GroenLinks-PvdA, en de zekerheid van een nieuwe minister-president gaan deze verkiezingen écht ergens over. En wat zeggen deze (en andere) partijen dan precies over de thema’s die de politiek de komende jaren gaan bezighouden?

Gezien de campagnes en de partijprogramma's zal de energietransitie ongetwijfeld een van de leidende thema’s zijn tijdens de aanstaande verkiezingen. Mobiliteit – verantwoordelijk voor ongeveer 20% van de CO2-uitstoot in Nederland – speelt hierin een sleutelrol.

Een ander belangrijk verkiezingsthema is bestaanszekerheid. Vanwege de stijgende brandstofprijzen en de hogere prijzen van het openbaar vervoer staat de toegankelijkheid van mobiliteit onder druk. Hierdoor kunnen mensen minder makkelijk naar hun werk en zijn zij beperkt in hun keuzes.

Om snel inzichtelijk te maken waar welke partij voor staat, hebben wij de standpunten van de grootste partijen in de peilingen (meer dan 3 zetels) naast elkaar gezet. Klik op het eerste tabblad op partijen en thema’s. Vervolgens staat op het tweede tabblad per partij een samenvatting van hun visie op mobiliteit. Ontdek hoe partijen zich opstellen ten aanzien van dit cruciale vraagstuk!

Blijf op de hoogte van onze laatste inzichten

Meld u aan voor onze nieuwsbrief