Veel interim-managers vinden het lastig om zich goed te positioneren op de markt voor interim-management. Aan tafel komen bij de juiste opdrachtgevers vraagt om een goede voorbereiding en inzicht in uw onderscheidend vermogen als interim-manager. Alleen dan kunt u erin slagen opdrachten te vinden die aansluiten bij uw ambities, achtergrond en competenties. Deze training helpt u daarmee op weg en gaat ook in op een aantal praktische zaken waar u als zelfstandige op de interim-markt tegen aanloopt. We bespreken bovendien de gevolgen van de handhaving van de Wet DBA (Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties) per 1 januari 2025 en hoe u daarop kunt anticiperen.
Interim-management: de praktijk
Voor wie?
Deze training is ontwikkeld voor interim-managers die zich onderscheidend willen positioneren op de markt voor interim-management, zichzelf goed willen 'verkopen' en passende opdrachten binnen willen halen. De training is zowel geschikt voor startende interim-managers als voor interim-managers met ervaring.
Resultaat
Na afloop van deze training:
- heeft u inzicht in uw persoonlijke problemen, drijfveren en valkuilen als interim-manager
- kunt u zich (online) onderscheidend positioneren en presenteren in uw netwerk
- kent u de kracht van LinkedIn en een eigen website als middel om uzelf te presenteren en passende opdrachten binnen te halen
- weet u zich op de juiste wijze te presenteren in gesprekken met potentiële opdrachtgevers
- weet u op het juiste moment gebruik te maken van verschillende veranderkundige methodieken
- kunt u een goed plan van aanpak opstellen
- bent u in staat opdrachten op uw eigen wijze te omschrijven en af te bakken
- leert u van lessen en fouten uit de praktijk
Programma
Het programma ziet er als volgt uit:
Blok 1 - Kwaliteiten, drijfveren en valkuilen
- Inzicht in uw persoonlijkheid, drijfveren en leiderschapsstijl als basis voor uw (online) positionering als interim-manager.
- Inzicht in hoe de rol van een interim-manager en specifieke interim-opdrachten zich verhouden tot uw persoonlijkheid, drijfveren en valkuilen.
Blok 2 - Positioneren en presenteren
- Een onderscheidende positionering als interim-manager
- Hoe zet ik mezelf in de markt en wat zijn mijn USP's?
- Een profiel dat verkoopt
- Het gebruik van digitale tools zoals LinkedIn en een bedrijfssite
- Het online werven van opdrachten
- Het ontwikkelen van een goed netwerk
Blok 3 - Commercie voor interim-managers
- Werken vanuit een commercieel plan
- Persoonlijke presentatie tijdens het verkoopgesprek
- De voorbereiding op het verkoopgesprek: wie zich vergeet voor te bereiden bereid zich voor om vergeten te worden
- Het verkoopgesprek en het sluiten van de deal
- Netwerk en netwerken
Blok 4 - Verandermanagement
- In korte tijd een beweging/verandering op gang brengen
- Het verandervermogen van de organisatie
- Het kiezen van een passende veranderstrategie
- Het Berenschot Change Model als kapstok voor verandering
Blok 5 - In de praktijk
- Rol en relatie tot intermediair en opdrachtgever
- Gevolgen handhaving Wet DBA per 1 januari 2025
- Persoonlijke presentatie tijdens een intakegesprek
- Afspraken 'aan de voorkant' (de onderhandelingsmatrix)
- De ideale opdrachtomschrijving en het Plan van Aanpak
- Valkuilen bij het aannemen van opdrachten:
- Te nauwe identificatie met de organisatie
- Opdrachtgever is (deel van) het probleem
- Opdracht blijkt (vooropgezet) onuitvoerbaar
- Halverwege moet het roer volledig om
- Beperkte houdbaarheidsdatum van de interim-manager
- Borgen van de resultaten
- Praktijkcases over het maken van keuzes
Werkwijze
Naast een theoretische inleiding gaat u in elk blok zelf (inter)actief aan de slag met opdrachten, zowel individueel als in groepsverband. We spelen nadrukkelijk in op vragen en casuïstiek van deelnemers. U krijgt dan ook volop de gelegenheid zelf praktijkvoorbeelden in te brengen. Zo haalt u het optimale rendement uit deze training!
Te behalen
Na het voltooien van deze training ontvangt u van Berenschot een officieel certificaat.
Dit zijn uw trainers
Waar en wanneer
Uw investering
Omdat Berenschot is ingeschreven is bij het Register Kort Beroepsonderwijs kunnen wij, als organisatieadviesbureau, opleidingen btw-vrij aanbieden. Om administratieve lasten te kunnen dekken hanteren we bij btw-vrije producten en diensten een toeslag van 5% over de opleidings- en arrangementkosten.