Strategische keuzes in een ontwrichte arbeidsmarkt| Berenschot nieuws

Strategische keuzes in een ontwrichte arbeidsmarkt

Nieuws
Strategische keuzes in een ontwrichte arbeidsmarkt

Deel dit nieuwsartikel

Datum

27 september 2022

Leestijd

3 minuten

De ongekende krapte op de arbeidsmarkt stelt managers en bestuurders voor grote problemen. Goed personeel is immers een belangrijkste voorwaarde voor de groei, dan wel het behoud van de huidige marktpositie. Het vinden en behouden van goed personeel zijn daarom de hoogste prioriteiten. Reden voor Berenschot om CEO’s en CHRO’s uit te nodigen voor het inspiratie-event ‘Strategie 2023, ontwrichte arbeidsmarkt vraagt om andere strategische keuzes’.

Afgelopen 15 september deelden experts hun visie op dit thema en reikten zij de 65 deelnemers strategische handvatten aan. Het programma bestond uit de volgende drie interactieve werksessies:

 

Strategisch voordeel behalen door slimmer werken

Obbe Verheul (managing consultant Berenschot) en Eveline Ploeger (senior managing consultant) stelden het volgende: organisaties richten zich vaak als eerste reflex op het binnenhalen van meer medewerkers door een hogere wervingsinspanning en met aantrekkelijker arbeidsvoorwaardenpakket. Het is echter beter de focus te leggen op slimmer werken, omdat dan productiviteitsverhoging wordt behaald en hiermee meer waarde gerealiseerd kan worden met minder mensen.

Bijvoorbeeld door:

  • Het elimineren van werkzaamheden die geen waarde toevoegen
  • Selfservice, het elimineren of verplaatsen van activiteiten met lagere toegevoegde waarde
  • Het optimaliseren van de planning

 

Toekomstige ontwikkelingen en de impact op mens en organisatie

Annet de Lange (bijzonder hoogleraar Succesvol ouder worden op het werk aan de Open Universiteit in Heerlen) en Francel Vos (managing consultant bij Berenschot) deelden een werkmodel voor de Toekomst van Werk. Met dit innovatiecanvas kunnen organisaties stapsgewijs komen tot focus en een passende aanpak voor hun toekomstige uitdagingen.  

Er werd stilgestaan bij een zogenaamd BHAG (Big Hairy Audacious Goal), oftewel een overtuigende lange termijn doelstelling die medewerkers intrigeert en inspireert tot actie. BHAG zorgt voor een duidelijk bedrijfsdoel binnen een bepaald tijdsbestek en vormt hiermee het fundament van een bedrijf. Het zorgt ervoor dat de juiste mensen en klanten worden aangetrokken, het draagt bij aan de juiste focus en het geeft de organisatie een gevoel van purpose. Allemaal zaken die van belang zijn om als organisatie ‘toekomstproof’ te zijn.

Het advies luidde om met een BHAG als uitgangspunt verschillende innovatieperspectieven te onderzoeken. Bijvoorbeeld door te kijken naar mogelijkheden voor strategische, technologische en sociale innovatie.

Daarnaast is samenwerking essentieel bij het oplossen van toekomstige uitdagingen in werk. Samenwerking betekent met meerdere partijen om de tafel zitten die wel eens heel verschillende belangen en verwachtingen kunnen hebben.

Tenslotte deelden ze nog een handig ezelsbruggetje dat zij afleidden uit het bezoek aan succesvolle bedrijven tijdens een studiereis naar Italië. FIAT voor de toekomst van werk:

  • Zorg voor Focus
  • Zorg dat Innovatie in het DNA van de organisatie zit
  • Stel een Ambitieus (en Audacious) doel
  • Zorg voor betrokkenheid en Trots onder medewerkers

Maar vooral: ga aan de slag, experimenteer en deel ervaringen. Denk in korte tijdseenheden om het doel te bereiken en kom in beweging. Bedenk hiervoor een eerste kleine stap die morgen gezet kan worden!

 

Aantrekken, vasthouden en optimaal benutten van talent

Kilian Wawoe (parttime docent Human Resources Management aan de VU) en Arthur Claassen (senior managing consultant Berenschot) gingen in op het aantrekken, vasthouden en optimaal benutten van talent. Hieruit kwamen 3 learnings:

  1. Door het hybride werken in coronatijd hebben jonge of nieuwe medewerkers de steun van de ‘kudde’ gemist.
  2. De impact van inflatie en de invloed van geld met name op medewerkers met lagere lonen. Geld wordt belangrijker. Vooral voor jongeren is dat effect vele malen groten, mede door de huizencrisis.
  3. ‘Job embeddedness’ oftewel de motivatie van mensen om bij een organisatie blijven. Drie belangrijke factoren hierbij zijn:
    • In hoeverre mensen zich thuis voelen
    • De mate van contact met anderen
    • Het zichtbare verlies bij verbroken connecties
Gerelateerd

Meer weten?

Blijf op de hoogte van onze laatste inzichten

Meld u aan voor onze nieuwsbrief