Strategie vormen en herijken

Dienst

Strategie vormen en herijken

Om duurzaam te groeien en concurrentievoordeel te behalen, dienen organisaties strategische keuzes te maken. Wij helpen organisaties bij het maken van deze strategische keuzes en het vormen of herijken van een doelgerichte, duurzame en verbindende strategie.
Strategie consultancy

Strategische keuzes maken
Strategie bepalen is noodzakelijk om de organisatie richting te geven, maar het is tegenwoordig niet eenvoudig om de juiste keuzes te maken. De omgeving verandert continu, met uitdagingen op het gebied van technologische vernieuwing, de komst van nieuwe toetreders, financiering, wetgeving en de wens of noodzaak tot verdere groei. De snel veranderende omstandigheden maken het extra moeilijk om houdbare strategische keuzes te maken. Een strategisch plan kan hierbij helpen.

Alle stakeholders betrekken
Wij helpen u bij het maken van passende strategische keuzes en het vormen of herijken van een doelgerichte, duurzame en verbindende strategie. Door stakeholders actief te betrekken in dit proces en keuzes te onderbouwen met onderzoek en analyse, werken we samen met u stapsgewijs toe naar een gedragen strategisch plan, dat aansluit bij de identiteit van uw organisatie en die uw kerncompetenties benut. Met als resultaat: een strategisch plan met duurzaam concurrentievoordeel op de afzetmarkt.

Meer weten?

Stuur een vraag of bel ons direct.

Stuur een vraag
Wat we bieden

Onze aanpak

Strategie is de zoektocht naar een wenkend toekomstperspectief, dat nieuwe mensen aantrekt, de organisatie richting geeft en energie mobiliseert. Oftewel passende, haalbare en moeilijk te imiteren keuzes maken, gericht op duurzame resultaatsverbetering. En vervolgens natuurlijk dit strategisch plan ook in de praktijk brengen middels een strategisch plan.

Strategische dialoog

Een organisatie kan niet zonder een wendbare strategie om zich continu te kunnen aanpassen aan veranderingen in de omgeving. Dit vraagt om een intensieve dialoog met relevante stakeholders, zoals huidige en potentiële klanten, medewerkers, experts en leveranciers. 

Bij het ontwikkelen of herijken van een bedrijfs- of businessunitstrategie zijn draagvlak en realiseerbaarheid een belangrijk toetsingscriterium. Door belangrijke stakeholders actief te betrekken bij de vorming van het strategisch plan, integreert u hun belangen en maakt u uw strategische voornemens een stuk concreter. Dat vergroot het eigenaarschap en daarmee ook de betrokkenheid en inzet om de strategie te realiseren.

Naast het faciliteren van deze strategische dialoog voeren we ook uiteenlopende onderzoeken en analyses uit om uw strategische keuzes te onderbouwen. Bijvoorbeeld naar marktomvang, verwachte groei, klantgedrag, huidige en benodigde capaciteit of het onderscheidend vermogen van uw organisatie. Verder kunnen we u ondersteunen bij het realiseren van een duurzaamheidsstrategie of het integreren daarvan in uw bedrijfsstrategie.

Strategie is de juiste keuzes maken

De strategie is het kompas waarop uw organisatie vaart en geeft antwoord op vragen als:

  • Waar hebben we bestaansrecht?
  • Hoe gaan we ons in gekozen markten positioneren?
  • Wat wordt onze focus?

Samen met u gaan we aan de slag om deze vragen te beantwoorden. Dat doen we bijvoorbeeld in een aantal workshops, ondersteund door inzichten, analyses en (wetenschappelijk) bewezen bruikbare modellen, zoals het Playing to Win-model hierboven.

Co-creatie met de klant is ons uitgangspunt. Zo komt u tot de juiste en best passende strategische keuzes. 

Strategie Trendsonderzoek

In ons Strategie Trendsonderzoek bieden we jaarlijks inzicht in de strategische thema's in de boardroom van ondernemend Nederland. Door de jaren heen heeft dit geleid tot een uitgebreide database met interessante inzichten over hoe prioriteiten in de boardroom wijzigen onder invloed van een veranderende omgeving.