Steeds meer bestuurders beseffen dat services doorslaggevend kunnen zijn voor het aantrekken en behouden van klanten. Zo steeg het aantal bedrijven dat diensten overweegt om zich te onderscheiden van de concurrenten met circa 60% ten opzichte van 2023. Dat is een van de uitkomsten van het Strategie Trendsonderzoek 2024 van Berenschot.
Het onderzoek laat zien dat organisaties nog steeds focussen op dezelfde problemen, uitdagingen en wensen als in 2023: arbeidsmarktkrapte, margedruk, te weinig rendement op digitalisering, wens om met duurzaamheid aan de slag te gaan. “Deze onderwerpen dwingen tot een integrale transformatie, waarbij services uitkomst kunnen bieden”, stelt Meindert Flikkema, senior managing consultant bij Berenschot. “Bovendien zijn services in alle sectoren toepasbaar en met beperkte inzet van mensen te realiseren.”
Meer winstgevend
Services worden in uiteenlopende vormen geleverd: van self service, peer enabled service tot product service. “Koplopers begrijpen dat producten en services elkaar aanvullen en gebruiken services om hun producten te verbeteren. Ze zetten in op groei door (digitale) services voor rendements- én duurzaamheidsdoelen”, aldus Flikkema. “Daardoor zijn bedrijven met een serviceaanbod winstgevender dan bedrijven die zich op producten focussen. Soms zelfs met een negatieve marge op producten en een positieve marge op services.”
Cruciale voordelen
Daarnaast geven organisaties verschillende redenen om te kiezen voor een groeistrategie gebaseerd op services. “Services zijn moeilijk na te maken en vergroten dus het onderscheidend vermogen. Daarnaast versterken ze de extra contactmomenten de band met de klant. Verder stellen ze bedrijven in staat rendement te realiseren op investeringen in digitale technologie én verlengen ze de product life cycle en bevorderen ze hergebruik”, verklaart Flikkema. “Daarom zijn services cruciaal voor groei.”
Over het onderzoek
Het jaarlijks terugkerend Strategie Trendsonderzoek is in het voorjaar 2024 uitgevoerd door organisatieadviesbureau Berenschot. De ruim 450 respondenten zijn afkomstig uit de top van het Nederlands bedrijfsleven en uit semipublieke, onderwijs- en zorgorganisaties. Het gaat om professionals in general-managementposities, uiteenlopend van dga’s (11%), bestuurders (48%) en toezichthouders (3%) tot (top)managers (27%) en hun adviseurs (12%) van grote, middelgrote en kleine organisaties in Nederland.
In het rapport is ook aandacht voor:
1. Experimenteren met AI
2. Boeken van duurzaamheidswinst
3. Omgaan met margedruk
4. Inspelen op de geopolitieke situatie
Wilt u het rapport digitaal via e-mail ontvangen? U kunt het Strategie Trendsonderzoek 2024 hieronder aanvragen. Daarnaast kunt u het webinar terugkijken waarbij onze Berenschot adviseur en hoogleraar Meindert Flikkema een toelichting geeft op de belangrijkste resultaten.