Mijn expertise ligt op het gebied van de koppeling tussen strategie en finance. Onderwerpen waar ik organisaties bij help zijn strategieformulering, benchmarks, reorganisaties, overheaddoorlichtingen, kostenreducties, fusie & overnames en cost management. Ik adviseer klanten in de industrie, utility en financiële en zakelijke dienstverlening.
Ik begeleid organisaties bij het maken van strategische keuzes op basis van feiten en een visie op de toekomst.
Bij grote veranderingen is de vuistregel voor het management vroegtijdig en grondig te anticiperen. Bij een terugvallende marktvraag dienen beslissingen de juiste diepgang en het juiste tempo te hebben. Maatregelen kunnen variëren van eenvoudige kostenbesparingen tot het structureel afstoten van bepaalde activiteiten, producten of het niet langer bedienen van bepaalde klanten.
Punt is dat directies kostenbesparingsprogramma's vaak eenzijdig benaderen en daarbij de markt en de koppeling met de strategie vergeten. Snijden in kosten en personeel heeft alleen zin als er voldoende perspectief voor de toekomst is. Dus dient het management niet alleen te kijken naar kosten, maar ook naar de bedrijfsprocessen, strategie en vooral naar de markt.
Digitalisering was het afgelopen jaar het meest besproken onderwerp in directie- en bestuurskamers, als aanjager van innovatie en verandering. Dit vertaalde zich in de nodige investeringen in technologie, zoals big data & data analytics, kunstmatige intelligentie en cybersecurity. Doel: de organisatie wendbaar maken om direct te kunnen inspelen op een snel veranderende omgeving, zoals nu de coronacrisis. Dat blijkt uit het Berenschot Strategie Trends-onderzoek 2020.
Al tien jaar lang geeft het Berenschot Strategy Trends onderzoek inzicht in de strategische keuzes van ondernemend Nederland. Door de jaren heen is hierdoor een enorme database ontstaan over de (veranderende) strategische keuzes van ondernemend Nederland. Deze schat aan data levert op tal van onderwerpen interessante inzichten op over hoe strategische keuzes veranderen onder invloed van een veranderende omgeving.
Na verplaatsing van de productieactiviteiten naar Oost-Europa en de ontwikkelingen van het online verkoopkanaal, piept en kraakt de organisatie onder de groeiende omzet. Berenschot werd gevraagd inzicht te bieden in waar het bedrijf qua kostenniveau staat ten opzichte van concurrenten, in best practices en naar een gecommitteerd plan voor hoe verder. Daarnaast was de vraag of de huidige businessunitstructuur nog de beste manier is om de buy-and-build strategie maximaal te ondersteunen.
Een internationaal familiebedrijf is al meer dan 65 jaar betrokken bij de ontwikkeling van oplossingen van tuinbouwbedrijven. Gezamenlijk met dit familiebedrijf hebben wij de mogelijke internationale kansen voor export geanalyseerd. Vervolgens is de nieuwe strategische positionering van het familiebedrijf bepaald. Op basis van deze nieuwe positionering en de gemaakte operationele keuzes kan het bedrijf met succes de omslag maken.