Strategievorming volstaat niet met een goed plan alleen. Strategie dient ook te worden gerealiseerd. Belangrijke voorwaarde hierbij is het betrekken van alle relevante partijen binnen en buiten de organisatie bij formulering en realisatie. Een strategie wordt namelijk pas van waarde als u er tegelijkertijd in slaagt om energie te mobiliseren om uw keuzes ook in de praktijk ten uitvoer te brengen. Niet alleen in de boardroom, maar bij alle betrokken stakeholders.
Wij helpen bedrijven bij het vertalen van de strategie naar de praktijk en deze daadwerkelijk te realiseren. Samen met u doorlopen we hiervoor alle essentiële aspecten, zoals een duidelijke management- en leiderschapsopgave, benodigde competenties en processen, en een passende organisatiestructuur.
Wanneer iedereen in uw organisatie de strategie kent, uw managers weten hoe ze de strategie kunnen doorvertalen in hun aansturing en uw medewerkers weten hoe zij hun activiteiten in lijn met de strategie kunnen uitvoeren, dan heeft u de basis voor strategierealisatie op orde. In veel organisaties is dit echter eerder droom dan werkelijkheid.
Onze aanpak is gericht op het boeken van resultaat. We stellen vast waar in uw organisatie de strategie nog niet wordt benut en helpen blokkades weg te nemen. Zodat u ruim baan heeft om uw ambities te realiseren.
Strategievorming en -implementatie is te zien als een goed georganiseerde dialoog, die leidt tot een strategische voorsprong. De illusie bestaat dat de voorsprong alleen top-down doorgevoerd kan worden. Men vergeet daarbij de kracht van die dialoog is dat deze helpt om medewerkers, klanten en partners te mobiliseren. Op basis van onze adviespraktijk hanteren we de volgende bewezen succesformule. De kracht van mobiliseren: door samen te bouwen aan de toekomst ontstaat er vertrouwen in de toekomst.
Onze succesformule voor strategische voorsprong:
Het succesvol uitvoeren van een strategie kent drie fases.
Ten eerste het formuleren van de strategie met duidelijke doelen, een heldere visie en daaraan gerelateerde (culturele) waarden. Dat vormt de basis voor de organisatie-inrichting, via een vertaling in strategische doelstellingen, een inspirerend organisatieontwerp en bijbehorende (leiderschaps)competenties.
Tot slot is het zaak de processen te concretiseren en meetbaar te maken, om continue optimalisatie mogelijk te maken en medewerkers te ondersteunen in hun ontwikkeling.