Marktonderzoek en sectoronderzoek | Berenschot

Dienst

Marktonderzoek en sectoronderzoek

Voor effectieve strategische keuzes is markt- en sectorkennis essentieel. Dit omvat kennis van actieve partijen, hun positionering en toekomstige ontwikkelingen. Wij ondersteunen bedrijven en overheden bij het in kaart brengen van markten en sectoren.
Marktonderzoek en sectoronderzoek

Strategische keuzes vereisen kennis van de markt en/of sector. Daarbij zijn onder meer de volgende vragen van belang:

  • Welke markten of sectoren hebben behoefte aan een product of dienst?
  • Hoe groot zijn deze markten of sectoren en wat is de verwachte groei?
  • Op welk type klanten zal de focus moeten liggen in een markt of sector?
  • Wat is uw concurrentiepositie? Waarin onderscheidt uw organisatie zich?
  • Wat zijn de trends en ontwikkelingen in een sector en hoe moet uw organisatie daarop anticiperen?

Op basis van deze kennis kunt u weloverwogen keuzes maken over onderscheidend vermogen, positionering en profilering. Aangezien ontwikkelingen op allerlei vlakken elkaar in een rap tempo opvolgen, is het zaak deze kennis regelmatig te actualiseren en uw strategische keuzes hierop aan te passen.

 

Marktonderzoek en sectoronderzoek voor diverse sectoren

Wij ondersteunen u graag met onze uitgebreide ervaring met marktonderzoek en sectoronderzoek voor zowel publieke als private organisaties in onder meer de industrie, zakelijke dienstverlening, transport & logistiek en utilities. Hierbij combineren we diepgaande sectorkennis met expertise in diverse onderzoeksmethoden. Verder verzamelen we bestaande kennis binnen uw organisatie en benutten we online platforms, databases, ons netwerk en vragenlijsten.

Meer weten?

Stuur een vraag of bel ons direct.

Stuur een vraag
Wat we bieden

Onze aanpak

Strategisch marktonderzoek en sectoronderzoek

Om inzichtelijk te maken welke markten of sectoren interessant zijn voor uw organisatie, maken we gebruik van het Playing to Win-model. Samen met u bepalen we waar uw organisatie het beste actief kan zijn (where to play).

Daarnaast kunnen we uw organisatie begeleiden bij het verder vormgeven van de hieruit voortvloeiende strategische keuzes: bepalen hoe uw organisatie zich gaat onderscheiden (how to win), welke competenties daarvoor nodig zijn (what capabilities) en hoe u dat dan organiseert. Bekijk daarvoor onze dienst strategie vormen en herijken

 

Oriënterende marktverkenning

Wellicht bevindt uw organisatie zich nog in de oriënterende fase en volstaat een eerste indruk van een markt of sector. In dat geval is een marktverkenning een nuttig hulpmiddel en een opstap naar een diepgaandere analyse. Bijvoorbeeld wanneer u in een volgende fase een strategisch marktonderzoek wilt uitvoeren.

Wij beschikken over eigen kennisdatabanken en hebben toegang tot internationale databases. Zo zijn we geautoriseerd voor onderzoek naar microdatabestanden van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Ook is er het Berenschot Benchmark Kennisinstituut en het al ruim tien jaar lopende Berenschot Strategie Trendsonderzoek.


Samen creëren we zo nieuwe kansen om uw organisatie op voorsprong te zetten.

 


Marktonderzoek en sectoronderzoek
Verder lezen

Gerelateerde inzichten