Tot voor kort vormde een jaarlijkse voortgangs- en beoordelingscyclus de basis voor een salarisstijging en een individuele bonus. Extrinsieke motivatie in de vorm van geld blijkt echter weinig effectief bij het verhogen van prestaties van medewerkers. Dus is het zaak de intrinsieke motivatie van medewerkers aan te spreken. Bijvoorbeeld door ontwikkelruimte te geven en perspectief te bieden. Daarnaast vereisen de snel veranderende omstandigheden een continu proces waarin uw organisatie snel kan meebewegen en zich kan aanpassen aan de nieuwe realiteit.
Medewerkers vragen steeds vaker om heldere carrièrepaden, die inzicht geven in de kennis en ervaring die nodig is om door te kunnen groeien. Daarnaast is het zaak om ‘on-the-job’ begeleiding te faciliteren en continue feedback in te regelen. Dit vraagt om een nieuwe performance management cyclus en een andere stijl van leidinggeven. Om ontwikkeling te faciliteren, is het bovendien van belang om voldoende opleidingsmogelijkheden te bieden of persoonlijke coaching mogelijk te maken.
We ondersteunen organisaties bij het inrichten en implementeren van alle fases en stappen van het performance management proces. We hebben ruime ervaring in zowel het bedrijfsleven als in de publieke sector.
Wij helpen organisaties invulling te geven aan performance management via:
Permanente krapte op de arbeidsmarkt lijkt een feit. Talent wordt schaars en duur. De krapte belemmert groeikansen en zet in veel organisaties druk op de continuïteit en kwaliteit van het werk. Om in deze krappe markt toch medewerkers binnen te halen, wordt het steeds belangrijker de waarde van uw organisatie als werkgever scherper te etaleren.
Veranderingen in de omgeving van organisaties, zoals digitalisering, krapte op de arbeidsmarkt en andere eisen van medewerkers, dwingen organisaties beter invulling te geven aan ontwikkelmogelijkheden en concrete begeleiding en ondersteuning op de werkvloer. Daarnaast moeten medewerkers zichzelf continu aanpassen aan de nieuwe realiteit.
Veel organisaties geven aan dat zij af willen van het klassieke performance management dat bestaat uit jaarlijks het stellen van doelen, het vellen van een oordeel in de vorm van een score en daaraan gekoppelde beloningsconsequentie. Het kost veel tijd, levert veel frustratie en papierwerk op en past niet in een wendbare, agile werkomgeving. Maar wat is het alternatief?
Het zal u niet ontgaan zijn: in de HR-vakliteratuur komt u steeds vaker het Engelse begrip ‘employee experience’ tegen. Het is een gevleugelde term die in de praktijk van de HR-professional een steeds dominantere rol begint te spelen. Maar wat wordt er eigenlijk bedoeld met employee experience en wat heeft het te maken met de arbeidsvoorwaarden? Wat kan uw organisatie doen om haar werknemers via arbeidsvoorwaarden een goede employee experience te geven?
Meld u aan voor de HR nieuwsbrief die we elk kwartaal versturen