Belofte maakt géén schuld in de Promise Theory

Belofte maakt géén schuld in de Promise Theory

Blog
Belofte maakt géén schuld in de Promise Theory

Deel deze blogpost

Datum

03 april 2023

Leestijd

2 minuten

Voor de levering van onze producten en diensten vragen we allemaal een prijs. De hoogte van die prijs symboliseert de door ons bedachte waarde van product of dienst. Klanten die bereid zijn de gevraagde prijs te betalen, verwachten voldoende waarde terug te krijgen. Zij varen sterk op onze beloftes en wegen ook mee hoe veelbelovend ze de interactie met ons vonden, voordat de koop gesloten wordt.

De aantrekkelijkheid en betrouwbaarheid van door ons gecommuniceerde beloftes rechtvaardigen dus aankopen voor onze klanten. Zij beloven op hun beurt om de leveringsvoorwaarden te accepteren. Zo komt de ruil van geld tegen goed of proces tot stand. Dat heb ik geleerd van de in 2014 gepubliceerde Promise Theory, ontwikkeld door de wiskundige Bergstra en de natuurkundige Burgess.

Ontwerpen en analyseren

Je hoeft echter geen wis­ of natuurkundige te zijn om daar je voordeel mee te doen. De Promise Theory biedt een methodologie voor het ontwerpen en analyseren van complexe systemen, door vrijwillige samenwerking tussen actoren of agenten te modelleren als consequentie van wederzijdse beloftes. Systeemfalen wordt in de Promise Theory verklaard door het niet nakomen van één of meer beloftes in een systeem of door het feit dat de belofte van een systeem als geheel niet toereikend is voor de eisen die eraan gesteld worden.

Ajax 1 wordt daarom waarschijnlijk geen kampioen dit jaar en de beloften van Ajax in de Keuken Kampioen Divisie ook niet. Onzekerheid wordt Promise­ theoretisch beschreven als ‘het gevolg van ambigue of onbekende beloftes van systeemcomponenten’. In de constructionistische Promise Theory maakt belofte geen schuld en kunnen ronkende beloftes ex­post loos gebleken zijn. Dat maakt deze theorie tot een fantastische analyse­tool.

Belofte

Een strategisch plan is ook te framen als een belofte (‘Dit gaan we ondernemen’) aan de stakeholders van de onderneming, een bedrijfs­purpose (‘Hier maken wij ons samen sterk voor’) ook. Kernvraag is wat die belofte vraagt van de verschillende organisatieonderdelen, van de organisatie als sociaal en technisch systeem. Hoe zou hun belofte moeten luiden, aan wie moet die belofte worden gedaan en wat voor middelen zijn er nodig om die belofte te kunnen inlossen?

Ik ben geboeid en beloof een Promise Theorist te worden. Lees er meer over in Promise Theory: Principles and Applications van Bergstra en Burgess.

Blijf op de hoogte met onze laatste inzichten

Meld u aan voor onze nieuwsbrief

Gerelateerd

Meer weten?