Een incident op 28 augustus 2023 tijdens regulier onderhoud bij de stuw Grave was aanleiding tot een evaluatie van de samenwerking tussen de drie betrokken veiligheidsregio’s, Rijkswaterstaat en de drie betreffende waterschappen. Berenschot leverde onlangs het eindrapport op inclusief een aantal aanbevelingen.
Het incident bij de stuw Grave was het gevolg van een fout bij werkzaamheden. Het onbedoeld trekken van een juk, onderdeel van de stuw, zorgde voor een gat in de stuw, met als gevolg een dalend waterpeil tussen Grave en Sambeek. De evaluatie is gebaseerd op een documentstudie en een interviewreeks. Op basis daarvan stelde Berenschot een reconstructie op van het incident. Aan de hand van een analyse van de uitkomsten en een leerbijeenkomst met betrokken partners formuleerde Berenschot de conclusies en onder meer de volgende aanbevelingen:
- Verhelder de rol van de coördinerende veiligheidsregio.
- Verbeter de informatievoorziening en duiding van (technische) informatie vanuit Rijkswaterstaat richting partners.
- Spreek duidelijk af welke partner inwoners informeert als een veiligheidsregio nog niet is opgeschaald.
- Spreek af welke regio leidend is bij incidenten op de grens van verschillende veiligheidsregio’s, zoals stuw Grave.
Doel van de evaluatie is lessen te trekken uit de aanpak rondom het incident met de stuw Grave en de dalende waterstand, gericht op de samenwerking tussen alle betrokken partners gedurende het incident. Komende tijd gaan de partners met de aanbevelingen aan de slag, onder andere door een oefening te organiseren in het grensgebied van meerdere veiligheidsregio’s, met oog voor aanscherping van de rol van de coördinerende veiligheidsregio.
Download het rapport
Eerder onderzoek
Ook in 2017 evalueerde Berenschot een incident bij de stuw Grave. Op 29 december 2016 voer een binnenvaartschip geladen met benzeen door de stuw bij Grave. Het schip en de stuw raakten beschadigd, en ook toen daalde het waterpeil op de Maas. Dezelfde partners waren destijds betrokken.