Rekentool MKBA loonkostensubsidies geactualiseerd

Rekentool MKBA loonkostensubsidies geactualiseerd

Nieuws
Man en vrouw bekijken rekening

Deel dit nieuwsartikel

Datum

28 oktober 2025

Leestijd

2 minuten

In 2024 ontwikkelde Berenschot in opdracht van Cedris en Divosa een rekentool waarmee gemeenten en sociaal ontwikkelbedrijven de maatschappelijke kosten en baten van de inzet van loonkostensubsidies kunnen berekenen. De rekentool helpt te bepalen of er meer geld beschikbaar moet komen om meer mensen met een loonkostensubsidie aan het werk te helpen bij het sociaal werkbedrijf of reguliere werkgevers. Genoemde rekentool is nu geactualiseerd met de nieuwe gegevens in 2025.

Vrijwel altijd lonend

De actuele rekentool omvat de verwachte kosten en budgetten in prijzen van 2025 en tevens zijn de uitkomsten van de sectorinformatie 2024 van Cedris erin verwerkt. Met de tool zijn zo voor elke gemeente de financiële en maatschappelijke effecten te berekenen. “Vorig jaar concludeerden we al dat het vrijwel altijd loont om mensen – met én zonder een bijstandsuitkering – met een loonkostensubsidie aan de slag te helpen, op een beschutte werkplek, bij het sociaal ontwikkelbedrijf of bij reguliere werkgevers”, stelt Martin Heekelaar, senior managing consultant bij Berenschot. “Uit de actualisatie blijkt dat het zowel vanuit sociaal, maatschappelijk en financieel oogpunt vrijwel altijd verstandig is om de loonkostensubsidie maximaal in te zetten voor mensen die anders niet aan het werk zouden komen.”

Vorig jaar concludeerden we al dat het vrijwel altijd loont om mensen – met én zonder een bijstandsuitkering – met een loonkostensubsidie aan de slag te helpen.

Beter afwegingen maken

Aan de kostenkant worden onder andere de loonkosten, de loonkostensubsidie en de begeleidingskosten meegenomen. Aan de batenkant gaat het onder meer om de bespaarde bijstandsuitkering, bespaarde zorgkosten, economisch rendement en de algemene kwaliteit van leven. “Gemeenten zijn vanwege de hoge kosten soms nog wat terughoudend met het inzetten van loonkostensubsidies. Maar onze analyse wijst uit dat dit veel vaker dan gedacht leidt tot positieve baten en lasten”, aldus Heekelaar. “De rekentool stelt gemeenten beter in staat om afwegingen te maken ten aanzien van het te voeren beleid.”

Budget afgeroomd

De rekentool biedt nog een ander inzicht. Als gemeenten mensen met een bijstandsuitkering aan het werk helpen, wordt de bespaarde uitkering afgeroomd van het macrobudget. Door de financieringssystematiek van het bijstandsbudget (BUIG) merken individuele gemeenten daar weinig van, omdat ze het grootste deel van de besparing mogen houden. “Het collectief van gemeenten ziet het bijstandsbudget echter wel omlaag gaan; de besparing gaat naar de rijksoverheid”, zegt Heekelaar. Voor kleinere gemeenten werkt dat anders. “Zij zien hun besparing - afhankelijk van de gemeentegrootte - geheel of gedeeltelijk verdampen, omdat hun budget mede bepaald wordt door de historische uitgaven. Kleinere gemeenten moeten het daardoor - bij de huidige financieringssystematiek- elk jaar beter doen dan het jaar daarvoor om besparingen te realiseren.”

 

Download hier de tool

Wilt u meer weten over de rekentool? Bekijk dan onderstaande video of neem gerust contact op.

Gerelateerd

Meer weten?

Blijf op de hoogte van onze laatste inzichten

Meld u aan voor onze nieuwsbrief