Als partner binnen het Hyperloop Development Program (HDP) presenteert Berenschot een tweede outlook om overheden en andere partijen inzicht te geven in potentiële ontwikkelpaden van een hyperloop in Nederland. Op basis van interviews met andere programma-partners en vijf case-studies van eerdere innovatieve mobiliteitstechnologieën - van Concorde tot de bullet-trein van Japan - doet Berenschot drie aanbevelingen. Het HDP moet duidelijk richting bepalen, perspectief bieden voor partners en de Nederlandse context, en de uitdagingen aanpakken van het delen van risico's en het verhogen van de benodigde investeringen.
Focus op twee strategieën
"De belangrijkste boodschap die we van onze respondenten hebben gehoord, is dat er twee hoofdstrategieën zijn voor de ontwikkeling van hyperloop: als vervoerswijze door functionele gebruikscases te verkennen en te bepalen binnen bestaande mobiliteitsnetwerken, of door de verschillende sleuteltechnologieën die hyperloop vormen verder te ontwikkelen, gericht op spin-offs en toepassingen in andere gebieden zoals bouw en logistiek. Deze twee strategieën zijn niet wederzijds exclusief en kunnen elkaar versterken," aldus Niek Overgaauw, adviseur duurzame mobiliteit bij Berenschot. "In beide gevallen is het belangrijk om het huidige netwerk van ruim vijfentwintig partners nauw betrokken te houden en optimaal gebruik te maken van elkaars contacten en kennis."
Hyperloop als mobiliteitsoplossing
Berenschot onderscheidt drie aspecten voor de geografische focus die vereist is om hyperloop als mobiliteitsoplossing in Nederland te realiseren. Ten eerste moet elke hyperloop-lijn die in Nederland wordt aangelegd deel uitmaken van een Europees systeem. Ten tweede lijkt een verbinding naar het oosten of noordoosten het meest voor de hand te liggen. En ten derde zou elke hyperloop die Nederland realiseert, verbonden moeten worden met de luchthaven Schiphol.
"Hyperlooptechnologie kan mogelijk capaciteit toevoegen aan bestaande mobiliteitsoplossingen in Nederland en elders in de EU. Toekomstige langeafstandsverbindingen met hyperloop kunnen ook de druk op bestaande infrastructuur verminderen, zoals voor nationale en regionale spoorwegverbindingen. In deze vroege ontwikkelingsfase is het belangrijk dat hyperlooptechnologie en -infrastructuur gestandaardiseerd is, omdat technologische convergentie vereist is om naadloos grensoverschrijdend vervoer met hyperloop mogelijk te maken," aldus Thijs Smit, innovatieadviseur bij NS.
Katalysator voor technologische innovatie
“Hyperloop kan alleen worden gerealiseerd door samen te werken met publieke en private partners, ook in Europees verband. Het HDP richt zich daarvoor op de coördinatie voor hyperloopontwikkeling tussen verschillende landen die interesse hebben om van deze innovatie werk te maken,” benadrukt Coen de Ronde, directeur van het HDP.
Zelfs als hyperloop geen concrete oplossing biedt voor mobiliteit, kan verdere ontwikkeling leiden tot innovatieve spin-off technologieën die waarde kunnen hebben in andere toepassingen. Hyperloop is ook een unieke set technologische innovaties en HDP zou meer nadruk kunnen leggen op dit aspect, inclusief het duidelijk benadrukken van deze sleuteltechnologieën en hun waarde.
Financieringsvereisten
"Het werven en overeenkomen van financiering is altijd een uitdaging voor grote infrastructurele investeringen in Nederland", zegt Niek Overgaauw. De casestudy's in deze outlook tonen aan dat ontwikkelings- en investeringsbudgetten een grote hindernis kunnen zijn voor nieuwe en innovatieve initiatieven. Maar hoewel de budgetten en risico's aanzienlijk zijn, leverden de meeste investeringen in de beschouwde innovatieve mobiliteitsoplossingen op een bepaald moment resultaat op. Financial engineering, met partners met een langetermijnverbintenis, zou de beste manier kunnen zijn om het geld op te halen en de risico's te delen, concludeert de studie.