Om helderheid krijgen over duurzame loopbanen in de uitzendbranche en inzicht te verschaffen in wat hierover al bekend is, hebben ABU, NBBU en Doorzaam met hulp van Berenschot en Hogeschool Utrecht een verkenning uitgevoerd. Dit zogeheten reispakket 1 is uitgewerkt in het kader van de Expeditieregeling (2025-2028) van het Ministerie van SZW. Conclusie: de samenwerking tussen uitzendorganisatie, inlener en uitzendkracht kan beter, maar er is momentum.
Met de Expeditieregeling wil het Ministerie van SZW stimuleren dat bewezen en experimentele kennis over duurzame inzetbaarheid en een leven lang ontwikkelen worden opgeschaald naar nieuwe sectoren. Een duurzame loopbaan wordt daarbij gedefinieerd als een loopbaan waarin mensen regie hebben, zingeving ervaren en zich op een duurzame manier kunnen blijven ontwikkelen. Zo’n duurzame loopbaan resulteert in gezondheid, geluk en productiviteit.
Goed vol te houden
Een duurzame loopbaan is volgens de geraadpleegde experts in de uitzendbranche tevens een loopbaan die goed vol te houden is, ook als iemand ouder wordt of er dingen veranderen. “Je doet werk dat bij je past, waar je van kunt blijven leren en waar je je goed bij voelt, zodat je het lang en met plezier kunt doen”, verklaart Annet de Lange, senior managing consultant bij Berenschot en specialist op het vlak van duurzame inzetbaarheid.
Voorwaarden
Op basis van deskresearch en twee rondetafelbijeenkomsten met experts uit de branche hebben de onderzoekers een aantal voorwaarden geformuleerd voor het succesvol ontwerpen, implementeren, borgen en verankeren van interventies rond duurzame inzetbaarheid en een leven lang leren. “Dat loopt uiteen van het inbedden van duurzame inzetbaarheid in beleid, kortcyclische interventies op maat tot het regelmatig voeren van ontwikkel- of loopbaangesprekken met uitzendkrachten”, zegt De Lange.
Vijftal aanbevelingen
Meer algemeen concluderen de onderzoekers dat de samenwerking tussen uitzendorganisatie, inlener en uitzendkracht – een belangrijke voorwaarde voor duurzame loopbanen – nog niet altijd optimaal verloopt. “Uitzendkrachten met veel onzekerheid in hun werkende leven, zoals uitzendkrachten met financiële zorgen en arbeidsmigranten, vormen een kwetsbare doelgroep”, stelt De Lange. “Er is echter momentum: alle gesprekspartners willen versnellen, maar dat vraagt onderbouwde businesscases, gedeeld eigenaarschap en praktische tools.” Hiertoe doen de onderzoekers in hun rapport een vijftal aanbevelingen.
Vervolg
De bevindingen uit reispakket 1 vormen input voor reispakket 2 (opgestart in september 2025 en uitvoering in 2026-2027), waarin de meest kansrijke interventies of pilots regionaal getest en verfijnd worden. Vervolgens worden in reispakket 3 werkzame elementen gedestilleerd in een landelijke Community of Practice voor verankering en opschaling van interventies die duurzame loopbanen in de uitzendbranche bevorderen.