Dankzij mijn ruim twintig jaar advies- en onderzoekservaring ben ik resultaatgericht en effectief bij het genereren van oplossingen voor de verschillende (complexe) ondersteuningsvragen in alle sectoren van het onderwijs. Het is zowel op het niveau van een individuele onderwijsinstelling als op sectorniveau voortdurend zoeken naar een balans tussen kwaliteit, toegankelijkheid en betaalbaarheid. Ik help u graag bij het vinden van die balans door u te adviseren over het maken van keuzes binnen een omgeving met complexe uitdagingen (strategie, portfolio-ontwikkeling, positionering), ontwikkeling van uw organisatie (sturings- en effectiviteitsvraagstukken), en zorgen voor een goede aansluiting van het onderwijs op de arbeidsmarkt, economie en zorg (samenwerking in de regio, publiek-privaat). Voor de rijksoverheid voer ik onderzoeken uit met het oog op goede landelijke (stelsel)randvoorwaarden. Mijn kracht zit in de wisselwerking tussen ervaring op landelijk niveau en mijn ervaring met organisatievraagstukken bij instellingen.
Ik ben sterk in het maken en vertalen van strategische keuzes, positionering, sturings- en samenwerkingsvraagstukken van en rond onderwijsinstellingen. In mijn aanpak hecht ik aan een degelijke basis van feiten, cijfers en analyses, maak ik zaken bespreekbaar om samen verder te komen en heb ik oog voor ieders inbreng, perspectieven en belangen. Kortom: ik zorg voor het samenbrengen van inhoud en van mensen waarbij energie en ruimte ontstaat om een volgende stap te zetten.
Aarzel niet om contact met mij op te nemen. We helpen u graag.
Per 1 oktober treedt Karin Visser in dienst van Berenschot ter versterking van het team Onderwijs. Als senior managing consultant gaat zij opdrachtgevers adviseren en ondersteunen bij het toekomstbestendig vormgeven van onderwijs en onderzoek in het mbo en ho.
Als gevolg van de coronamaatregelen hebben studenten in het mbo, hbo en wo hebben studievertraging of andere achterstanden opgelopen. Om deze achterstanden te kunnen inlopen, zijn van rijkswege middelen beschikbaar gesteld via het Nationaal Programma Onderwijs (NPO). Deze ‘corona-enveloppe’-middelen zijn in 2021 en 2022 aan de instellingen uitgekeerd via een incidentele toevoeging aan de lumpsum. De minister van OCW heeft tussentijds besloten een extra bestedingsjaar toe te voegen (2023). Berenschot monitort periodiek de besteding van de middelen en de voortgang van de activiteiten bij alle instellingen in het mbo, hbo en wo.
In het schooljaar 2019-2020 schrapte onderwijsminister Slob de centrale examens vanwege corona. Door dit besluit sloten meer scholieren hun middelbare schoolcarrière af met een diploma.
Minister van Engelshoven stuurde afgelopen maart een Berenschot rapportage naar de Tweede Kamer over de bekostiging van hogescholen en universiteiten. Dit onderzoek maakt onderdeel uit van een drietal onderzoeken, waarvan Berenschot er twee voor de minister heeft uitgevoerd. De uitkomsten van de onderzoeken worden onderdeel van de formatie.
Is het wenselijk om de bekostiging van het hoger onderwijs aan te passen met het oog op meer flexibele deelname? In het kader van die vraag van het Ministerie van OCW voerde Berenschot een scenariostudie uit. Conclusie: bij een kleine doelgroep is flexstuderen voor instellingen financieel relatief goed uitvoerbaar, bij een grotere doelgroep heeft dit ingrijpende (financiële) gevolgen voor de instellingen, DUO en Studielink.
Sinds 2006 is in de Regeling Periodiek Evaluatieonderzoek (RPE) opgenomen dat ministers verplicht zijn om periodiek het volledige beleid dat ten grondslag ligt aan één of meer beleidsartikelen uit hun begroting te laten doorlichten. De RPE benoemt de vragen die hierbij moeten worden beantwoord. Op verzoek van het Ministerie van OCW hebben wij de beleidsdoorlichting uitgevoerd voor beleidsartikel 4, waaronder al het beleid valt met betrekking tot het mbo en volwasseneneducatie.