Hoe navigeer je als leider tussen de dagelijkse realiteit van je organisatie en de grote maatschappelijke opgaven van deze tijd? In zijn nieuwe boek Leiderschap in disruptieve tijden onderzoekt Hans van der Molen, directievoorzitter van Berenschot, hoe moderne leiders zich staande houden in een wereld die gekenmerkt wordt door snelle verandering, complexiteit en geopolitieke spanningen.
Leiderschap op twee niveaus
Hans van der Molen maakt onderscheid tussen de 'kleine werkelijkheid', die van de organisatie en zelfreflectie, en de 'grote werkelijkheid' van maatschappelijke opgaven, (geo)politieke krachten en kwetsbare democratieën. Terwijl over de kleine werkelijkheid veel geschreven is en er volop aanbod bestaat vanuit business schools, leiderschapsinstituten en coaches, is er voor leiders in het bedrijfsleven die ook de grotere maatschappelijke context willen begrijpen weinig beschikbaar.
Gesprekken met vooraanstaande leiders
Het boek verkent leiderschap langs vier assen: Ontwikkeling, Sturing, Reputatie en Opgave. Van der Molen put daarbij uit 35 jaar ervaring als adviseur en 30 jaar als leidinggevende, aangevuld met inzichten uit gesprekken met prominente figuren zoals Mariëtte Hamer (Regeringscommissaris), Jacco Vonhof (MKB-Nederland), Winnie Sorgdrager (Minister van Staat) en andere vooraanstaande denkers en leiders uit overheid en bedrijfsleven.
Praktisch én toegankelijk
Leiderschap in disruptieve tijden biedt concrete handvatten voor leiders om in een snel veranderende en complexe omgeving succesvol te zijn. Door de vele praktische voorbeelden en anekdotes leest het boek even makkelijk in één adem als bij wijze van naslagwerk.