De meerjarenstrategie lag er al, samen met de bestuursagenda voor de komende jaren. Wat ontbrak, was een visie op hoe je de ondersteunende diensten slim en anders kunt organiseren. Meer digitaal. Beter voorbereid op de toekomst. Berenschot hielp zorgorganisatie KwadrantGroep bij het maken van die toekomstvisie én bij de uitwerking daarvan.
Processen optimaliseren door te leren van best practices
Geert van der Bij, directeur finance & control KwadrantGroep: ‘De betaalbaarheid van de zorg staat onder druk. Er zijn minder mensen beschikbaar en er ligt een hogere zorgvraag. Hoe ga je dan de ondersteunende diensten zo effectief en efficiënt mogelijk organiseren? Als organisatie kun je eindeloos blijven proberen om dit soort vraagstukken zelf op te lossen. Maar je kunt ook om je heen kijken hoe anderen dat doen.’
‘Dat was voor ons één van de redenen om Berenschot te vragen. Zij hebben immers mede door de Benchmark Care een uitstekend overzicht over de organisatie van de ondersteuning bij een groot aantal zorgaanbieders. Daarnaast hebben zij een heldere visie op het toekomstbestendig organiseren van ondersteuning en de individuele disciplines zoals hr, ICT , finance en het facilitair bedrijf. Wij wilden deze kennis en ervaring niet zozeer in huis halen om te kopiëren, maar om van te leren. Door daar zelf op te reflecteren en zo te kunnen bepalen welke stappen wij moeten zetten naar de toekomst. Berenschot heeft ons daarbij ondersteund.’
Je hoeft niet alles zelf te weten, wees niet bang om expertise van buitenaf op te zoeken. Wees slim en maak er gebruik van.
- Geert van der Bij, directeur finance & control KwadrantGroep
Lonkend perspectief
KwadrantGroep heeft in het traject met Berenschot helder gekregen waar de toekomstige ondersteuning aan zou moeten voldoen en hoe ze die zouden kunnen realiseren. Wat de criteria daarbij zijn. Geert: ‘Enerzijds was het een traject om te komen tot het formuleren van die strategische doelstellingen voor de ondersteunende diensten en de uitvoering daarvan. Aan de andere kant heeft het een component in zich dat je nauwer gaat samenwerken en elkaar veel beter leert kennen. Hierdoor zijn de lijnen beter en vinden we elkaar tevens op andere onderwerpen makkelijker.’
‘Dat vind ik wel het mooie in de aanpak van de Berenschotadviseurs. Ze zijn gewoon to the point en zetten ons met hun vragen aan het denken. Voortdurend afstemmen van waar staan we nu, en hoe komen we uit waar we naar toe willen? Daarnaast stimuleerden zij ons om ook aan elkaar kritische vragen te stellen om tot een gedeeld toekomstperspectief te komen. Zo kwamen wij daar samen vrij snel op uit. Hierbij hebben de vakbekwaamheid en de ervaringen van Berenschot, hetzij binnen vergelijkbare projecten, hetzij vanuit de benchmark, ons enorm geholpen. ’
Samen kom je verder
Inmiddels zit KwadrantGroep in de inrichtingsfase en gaan ze over naar het daadwerkelijk in de praktijk brengen van de nieuwe situatie. Geert: ‘Berenschot hielp ons bovendien bij de implementatie van de geformuleerde doelstellingen. We gaan verder met het zo optimaal mogelijk inrichten van onze processen en daarmee het faciliteren van onze medewerkers, zowel in het primaire proces als in de ondersteuning. Sommige zaken hebben we al concreet opgepakt. Het daarbij blijven stimuleren van integraal denken, is essentieel. Er is immers bijna geen issue dat je geïsoleerd kunt oplossen, of je nu werkt bij IT , finance, of in een verpleeghuis.’
Oprechte aandacht en deskundige zorg zijn de basis van ons denken en doen. Wij bieden een totaalpakket aan ouderenzorg, zoveel mogelijk in uw eigen omgeving en in samenwerking met lokale organisaties. Dat is voor ons de kracht van verbinding.