Sociale veiligheid | Berenschot

Dienst

Sociale veiligheid

Een sociaal veilig werkklimaat ontstaat niet vanzelf. Wij helpen organisaties het hele ecosysteem te versterken. En zo te komen tot duurzame prestaties, welzijn en innovatie.
Afbeelding - Sociale veiligheid

Een sociaal veilig werkklimaat is geen losstaand element, maar verweven in alle aspecten van een organisatie: in de cultuur, de structuur, het leiderschap, de processen en het ondersteunend systeem. Deze factoren beïnvloeden en versterken elkaar. Om een sociaal veilige werkomgeving te laten groeien en bloeien, is het dan ook essentieel om naar het hele ecosysteem van de organisatie te kijken.

Het werkklimaat is deels een gegeven – sommige omstandigheden liggen buiten uw directe invloed. Maar u kunt wél zorgen voor goed onderhoud: oude patronen en structuren verwijderen die niet meer bijdragen aan de doelen van de organisatie, ruimte maken voor nieuwe initiatieven, medewerkers stimuleren in de vorm van aandacht en ondersteuning, en hen faciliteren door het juiste beleid, leiderschap en cultuur.

Een sociaal veilig werkklimaat vraagt zodoende om voortdurende zorg, afstemming en geduld. Alleen door integraal te kijken en te handelen, kunt u een omgeving creëren waarin mensen zich veilig voelen, zich durven uitspreken en met vertrouwen samenwerken. Sociale veiligheid is geen bijzaak, maar voorwaarde voor duurzame prestaties, welzijn en innovatie.

Meer weten?

Stuur een vraag of bel ons direct.

Stuur een vraag

 

 

 

 

 

Wat we bieden

Onze oplossingen

Wij helpen u door de drie essentiële randvoorwaarden voor een sociaal veilige omgeving in kaart te brengen en waar nodig bij te stellen:

  1. Omgangscultuur: de manier waarop medewerkers met elkaar omgaan, zowel in formele als informele situaties. Het gaat om de normen, waarden, gedragingen en verwachtingen die bepalen hoe collega’s samenwerken, communiceren, conflicten oplossen en elkaar respecteren.
  2. Organisatiestructuur: de manier waarop taken, verantwoordelijkheden, bevoegdheden en communicatie binnen een organisatie zijn georganiseerd. Dit bepaalt mede hoe mensen samenwerken, wie waar verantwoordelijk voor is, en hoe beslissingen worden genomen.
  3. Ondersteunend systeem: een goed functionerend ondersteunend systeem biedt stabiliteit, vertrouwen en praktische hulp. En zorgt ervoor dat goede intenties en initiatieven van de grond komen en beklijven.
Blijf op de hoogte met onze laatste artikelen en inzichten op HR gebied

Meld u aan voor de HR nieuwsbrief die we elk kwartaal versturen