Ontwikkelen leergang democratisch vakmanschap | Berenschot cases

Ontwikkelen leergang democratisch vakmanschap

Case
Ontwikkelen leergang democratisch vakmanschap

Deel deze case

Datum

01 maart 2020

Opdrachtgever

BKZ, VNG en G5

Democratisering en participatief werken meer in het DNA krijgen van de gemeentelijke organisatie: het is een doelstelling van vele gemeenten, die in de praktijk de nodige haken en ogen kent. De intenties zijn vaak goed, de ambities hoog, maar het blijft lastig om het in de praktijk waar te maken.

Aan de slag met democratisering

Vanuit het Ministerie van BZK, de Vereniging van Nederlandse Gemeenten en in samenwerking met de vijf grote gemeenten (Amsterdam, Den Haag, Rotterdam, Groningen en Utrecht) is Berenschot gevraagd een leergang democratisch vakmanschap te ontwikkelen. Deze moet de vijf (en wellicht meer) gemeenten helpen aan de slag te gaan met democratisering.

Breed scala aan thema’s

De vraag aan Berenschot is tweeledig: ten eerste de leergang ‘democratisch vakmanschap’ inhoudelijk en organisatorisch vormgeven, waarbij een breed scala aan thema’s aan bod dient te komen. Te denken valt aan publieke waarde, methoden voor participatie, juridische vraagstukken, en het organiseren van leren. Ten tweede worden 20 tot 25 ambtenaren uit de vijf gemeenten opgeleid tot train-de-trainer, zodat zij vervolgens in de eigen en andere gemeenten de leergang kunnen geven.

Denktank modules

Ons uitgangspunt is dat de aankomende trainers zelf de leergang moeten ervaren (als deelnemer), voor dat we hun de benodigde vaardigheden leren om (onderdelen van de) leergang zelf te geven. Op verzoek van de deelnemers is een denktank in het leven geroepen die actief meedenkt over de inhoud van de te ontwikkelen modules. De leergang gaat dus niet alleen over participatie, maar kenmerkt zich ook door een participatief proces.

Blijf op de hoogte met onze laatste artikelen

Meld u aan voor onze nieuwsbrief

Gerelateerd

Meer weten over dit onderwerp?