Het sociaal domein moet werken voor de mensen die het nodig hebben. Gemeenten, andere overheden en zorgorganisaties lopen in het effectief organiseren van het sociaal domein tegen allerlei vraagstukken aan. Sinds 2022 houd ik me bij Berenschot bezig met vraagstukken die de organisatie van het sociaal domein raken. Ik ben gedreven om gemeenten en zorgorganisaties te helpen in het samen inrichten en organiseren van het sociaal domein, zodat het ook echt werkt voor mensen die afhankelijk zijn van deze ondersteuning.
Met mijn ervaring als gemeenteraadslid en achtergrond in de gezondheidseconomie en filosofie kijk ik vanuit verschillende perspectieven: hoe kun je effectief organiseren, sturen en samenwerken in het sociaal domein? Maar ook: wat is eigenlijk goede ondersteuning en hoe sluit dat aan op de behoeften van mensen? Ik ben gedreven en nieuwsgierig en word enthousiast van complexe, maatschappelijk relevante vraagstukken.
De gemeente Raalte staat voor een besparingsopgave binnen het sociaal domein. Daarnaast riep de strategische raadsagenda op om onderzoek te doen naar de doelmatigheid van het sociaal domein. Dit was voor de gemeente Raalte aanleiding Berenschot in te schakelen.
Het financieel ravijn van 2026 werpt z’n schaduwen vooruit. Welke impact zal dit hebben op de gemeentefinanciën? En hoe werkt dat door in het sociaal domein? In deze interactieve bijeenkomst gaan we met financieel en inhoudelijke experts in gesprek om de materie inzichtelijk te krijgen en een concreet handelingsperspectief te ontwikkelen.
De VNG overweegt deze maand de gesprekken over een nieuw Integraal Zorgakkoord op te schorten, zolang aan een aantal randvoorwaarden niet is voldaan. Berenschot heeft de afgelopen jaren gemeenten en regio’s in heel Nederland geadviseerd over regiobeelden en -plannen en over de gemeentelijke positie in deze trajecten. Op basis van deze ervaring delen Berenschot-adviseurs Mattias Gijsbertsen, Hans Oosterkamp en Jurian van der Ree aantal observaties over de rollen die gemeenten hebben – en hoe die (kunnen) worden ingevuld. De reflectie is hier onder te lezen.
De tweede ronde van ZonMw-subsidieregeling ‘Ontwikkeling en versterking van de regionale samenwerkingsstructuur’ is gepubliceerd. Deze subsidie is bedoeld voor de doorontwikkeling en versterking van de regionale organisatie en governance van de IZA-regio’s.
In opdracht van Sociaal Domein Flevoland is Berenschot in mei gestart met een onafhankelijk onderzoek naar de effectiviteit van de werkwijze RET/TAS bij complexe jeugdhulpcasuïstiek. Het onderzoek loopt tot mei 2025.
In opdracht van het Ministerie van SZW – en in samenwerking en samenspraak met de ministeries van Financiën en Justitie en Veiligheid – heeft Berenschot onderzoek gedaan naar de positie van schuldeisers bij de totstandkoming van schuldregelingen in situaties dat hulpvragers zich in problematische schuldsituaties bevinden. Door de jaren heen blijkt de medewerking van schuldeisers aan dergelijke regelingen toe te nemen. Belangrijke verklaringen hiervoor zijn de aanpassingen rond niet-saneerbare vorderingen en een toename van het aantal convenanten met grote schuldeisers.
Hoeveel geld krijgt uw gemeente voor de Participatiewet? Hoe help ik met beperkte middelen zoveel mogelijk mensen? En hoe voorkom ik dat we met onze keuzes in ons eigen (financiële) vlees snijden? Deze vragen stonden centraal tijdens de miniconferentie die we op 5 december jl. hebben georganiseerd. We kijken terug op een mooie middag, waarin veel kennis en ervaringen zijn uitgewisseld.
Rogplus voert namens de gemeenten Maassluis, Vlaardingen en Schiedam (MVS) de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) uit en heeft sinds 2020 het consortium ZorgSamen MVS gecontracteerd om de ondersteuning te bieden aan kwetsbare inwoners van de MVS-gemeenten. Hiermee wilden ze naast een kostenbeheersing een beweging maken naar meer inzet voor preventie en vernieuwende vormen van zorg. Aan Berenschot de vraag of ZorgSamen MVS en Rogplus erin geslaagd zijn uitvoering te geven aan de ambities uit het contract ‘Meedoen in de Stad’.