Artificial Intelligence (AI) vindt steeds vaker zijn weg naar het onderwijs. Denk aan toepassingen voor adaptief leren, automatische toetsafname of administratieve processen. Maar achter deze innovaties schuilt ook een keerzijde: AI vraagt veel rekenkracht en dat brengt een aanzienlijke milieu-impact met zich mee. Kennisnet vroeg Berenschot om deze impact in kaart te brengen, zodat onderwijsinstellingen weloverwogen keuzes kunnen maken.
Samen met Kennisnet hebben we onderzocht hoeveel energie en CO₂-uitstoot gepaard gaat met het gebruik van AI in onderwijscontexten. Daarbij hebben we:
- de benodigde rekenkracht van verschillende AI-toepassingen geanalyseerd
- de milieu-impact daarvan doorgerekend en afgezet tegen gangbare benchmarks
- de resultaten vertaald naar handvatten voor onderwijsorganisaties en beleidsmakers.
Door de expertise vanuit verschillende disciplines binnen Berenschot te combineren, zoals expertise op onderwijs, digitalisering en duurzaamheid, konden we een integraal beeld schetsen van de balans tussen de innovatie en de milieu-impact.
Het onderzoek laat zien dat de milieuvoetafdruk van de AI-toepassingen substantieel kan zijn, afhankelijk van de omvang en intensiteit van het gebruik. Tegelijkertijd biedt het onderwijs concrete aanknopingspunten om duurzaam te handelen, zoals:
- het selectief inzetten van AI daar waar de opbrengst het grootst is
- het kritisch kijken naar de efficiëntie van de dataverwerking
- keuzes maken voor een duurzame infrastructuur en duurzame leveranciers.
Wat levert het op? Voor onderwijsinstellingen betekent dit onderzoek meer grip op de duurzame inzet van AI. Ze kunnen verantwoorde keuzes maken die bijdragen aan de onderwijskwaliteit én aan de klimaatdoelen. Voor beleidsmakers vormt het rapport een basis om richtlijnen en strategieën te ontwikkelen rondom digitalisering in het onderwijs.
Meer weten? Download het volledige onderzoek hieronder.