In veel organisaties staat een zorgvuldig gekozen functiebeschrijvingen en een functiewaarderingssysteem nog altijd aan de basis van het beloningsbeleid. Wij helpen bij het kiezen van een geschikt systeem en de implementatie daarvan. Voor modernere, zelfsturende, agile organisaties met veelal een platte organisatiestructuur gebruiken we een rollenmodel als kapstok voor functiewaardering.
Naast een basissalaris en eventueel een bonus is het van belang om te kijken naar secundaire onderdelen van het arbeidsvoorwaardenpakket. Steeds meer organisaties spelen daarnaast in op de intrinsieke motivatie van medewerkers. Daarbij spelen ontwikkel- en carrièremogelijkheden, continue feedback, de stijl van leidinggeven en de cultuur in organisaties een grote rol. Wij helpen bij het implementeren van het nieuwe belonen en beoordelen in organisaties.
Bij het vormgeven van de totale beleving die werkgevers willen creëren, de employee experience, starten we in veel gevallen met het op- of scherpstellen van de zogeheten ‘employee value proposition’. Daarin maken we duidelijk op welke wijze uw organisatie zich onderscheidt. Vervolgens kijken we in hoeverre u als werkgever waarmaakt wat u belooft. Hiervoor brengen we de volledige ‘employee journey’ in kaart en leggen we aandachts- en verbeterpunten bloot. Tot slot meten en monitoren we de beleving zoals medewerkers die daadwerkelijk ervaren en doen we voorstellen voor het optimaliseren daarvan.
Internationaal onderzoek naar beloning (Cummings & Worley, 2015) laat zien dat er steeds meer aandacht is voor het ontwerp en de implementatie van beloningssystemen.
Veranderingen in de omgeving van organisaties, zoals digitalisering, krapte op de arbeidsmarkt en andere eisen van medewerkers, dwingen organisaties beter invulling te geven aan ontwikkelmogelijkheden en concrete begeleiding en ondersteuning op de werkvloer. Daarnaast moeten medewerkers zichzelf continu aanpassen aan de nieuwe realiteit.