Als interimmer hanteert hij een vaste werkmethode: goed luisteren naar opdrachtgever en medewerkers, situatie analyseren en komen tot een aanpak waar de organisatie duurzaam mee verder kan. Interim-manager en adviseur Jeroen Beekman over de ins en outs van het vak.
Complexe situatie
Januari dit jaar startte Beekman bij een zorginstelling, zijn eerste kennismaking met deze sector. “Mijn rol is enerzijds het opvangen van de aansturing van het team Planning & Roostering en het flexteam met medewerkers in dienst van de organisatie. De situatie is complex, nu de inzet van zzp’ers wordt afgebouwd onder invloed van de Wet DBA. De vraag is dan ook hoe je de roosters en de bezetting van alle locaties binnen de organisatie zo goed mogelijk kunt vormgeven, rekening houdend met die wetgeving.” Het tweede deel van zijn opdracht betreft het analyseren en inrichten van de bijbehorende taakvelden en begeleiding van de herpositionering en doorontwikkeling van het team Planning & Roostering.
Kijk wat je kunt leveren en wat niet. Voorkom dat je je vaardigheden toe-eigent die je niet bezit.
Realistische doelen stellen en rolverdeling
Net als bij elke andere interim-opdracht is zijn werkmethodiek in enkele sleutelwoorden te vatten. “Dat begint met goed luisteren naar de opdrachtgever, betrokken medewerkers, andere samenwerkende teams en belanghebbenden. Het is een groot speelveld. Vervolgens de situatie analyseren en inventariseren wat er nu echt speelt. Op die manier kom ik tot een aanpak waar organisaties duurzaam mee verder kunnen. Zodat wanneer ik weg ben de organisatie er daadwerkelijk iets aan heeft.” Realistische doelen stellen is een andere must, net als een duidelijke rolverdeling. “Kijk wat je kunt leveren en wat niet. Voorkom dat je je vaardigheden toe-eigent die je niet bezit.”
Scherp blijven
De boeiende uitdaging voor hem als interim-manager is om scherp te blijven in een vaak complexe omgeving die continu in beweging is. “In welke fase zit de organisatie of het team, lukt het om iedereen mee te krijgen? Je kunt beter kleine stapjes zetten die op lange termijn effect hebben dan nu vol gas geven en dat later de ingezette veranderingen stilvallen of teruggedraaid moeten worden.” Wat hem meteen opviel in de zorg: de betrokkenheid van de medewerkers, die intrinsiek gedreven zijn om cliënten te helpen. “De cliënt staat centraal, hun werk is maatschappelijk zeer relevant. En hoewel ik het antwoord op alle vraagstukken niet meteen klaar heb, is het een mooie betekenisvolle opdracht.”
Tijdig bijsturen
Als ervaren interim-manager weet Beekman inmiddels dat elke organisatie zijn eigen dynamiek en vraagstukken heeft. “Door steeds te wisselen van sector, houd je jezelf scherp en loop je niet het risico dat je vervalt in oude patronen. Je moet er elke keer fris tegenaan kijken en kunt je werkwijze bij de ene organisatie niet zomaar toepassen bij een andere.” Nog een les: tijdig bijsturen als de opdracht verandert. “Tussentijds evalueren, keuzes binnen risico’s en grenzen van de opdracht duidelijk maken. En indien nodig hercontracteren. Bijvoorbeeld vanwege voortschrijdend inzicht, andere omstandigheden, snelle ontwikkelingen. Dan is het belangrijk open te blijven staan voor tussentijdse bijstelling van je advies en aanpak zodat de organisatie op koers blijft. Steeds met dat duurzame rendement voor ogen.”
Soms is een onafhankelijke blik gewenst of moeten er knopen doorgehakt worden. Dan komt het aan op leiderschap, zorgen dat ze zelf regie pakken.
Leiderschap vereist
Dat kan soms tot vervelende keuzes leiden, weet Beekman uit ervaring. “Ik had eens een hele boeiende opdracht, die groter en intensiever werd dan gedacht terwijl ik gelijktijdig ook andere opdrachten had lopen. Het was voor mij niet langer mogelijk dit op een goede manier te combineren. Dan moet je de opdracht óf anders organiseren óf stoppen. Dat kan dus gebeuren als er te veel dingen veranderen of er een andere dynamiek ontstaat, waardoor de opdracht meer tijd kost. Dan rest niets anders dan dit tijdig bespreekbaar te maken met je opdrachtgever en in dit geval te zorgen voor een goede overdracht, zonder vertraging, om een goed en tijdig eindresultaat te borgen voor de klant.” Beekman kan zich ergeren aan besluiteloosheid en een gebrek aan eigenaarschap. Zeker als dit de ontwikkeling van een organisatie raakt. “De vraag is dan waar dit vandaan komt. Je wordt natuurlijk niet voor niks ingehuurd, soms is een onafhankelijke blik gewenst of moeten er knopen doorgehakt worden. Dan komt het aan op leiderschap, zorgen dat ze zelf regie pakken.”
Klantvraag opknippen
Hoewel elke opdracht weer anders is, heeft Beekman voor zichzelf wel een aantal do’s geformuleerd, met de don’ts als keerzijde. Boven alles staat: wees integer, transparant en professioneel betrokken. “Verder knip ik de behandeling van de klantvraag altijd op in fases: inventarisatie, analyse, advies en aanpak. Als je het daarover eens bent, kun je gericht aan de slag. Deze fasering helpt je later bij een tussentijdse evaluatie: zitten we op het goede spoor, is hercontractering vereist of is een andere bijsturing nodig?” Draagvlak is belangrijk en daarmee ook het je goed bewust zijn van alle (onuitgesproken) belangen. “Niet alleen van de opdrachtgever maar vooral ook van het krachtenveld eromheen. Toets of de opdrachtgever op dezelfde manier naar het vraagstuk kijkt als andere belanghebbenden. En: wellicht zitten er vraagstukken onder het vraagstuk. Jouw blik van buitenaf en ervaring in andere situaties kunnen organisaties helpen.”
Boven alles staat: wees integer, transparant en professioneel betrokken.
Grenzen aangeven
Die individuele en groepsdynamiek vindt Beekman met zijn achtergrond als organisatiepsycholoog interessant. “Leiderschap, zo heb ik ooit gelezen, gaat over het sterker maken van anderen. Door niet voor de troepen uit te lopen maar aan te sluiten bij het tempo van de medewerkers, kun je hen verder helpen.” Een andere les: richt je op zaken waar je verstand van hebt of ervaring in opgedaan hebt. “Als de klantvraag over die grens gaat, geef dat dan aan bij de opdrachtgever en organiseer dat kennis ingebracht wordt. En zodra je geen toegevoegde waarde meer hebt, is het zaak alles goed over te dragen aan de organisatie.”
Een mooiste opdracht heeft Beekman niet. “Het is de combinatie van alle opdrachten samen en door elkaar heen die het vak zo mooi maakt. Afwisselend publiek en privaat, en soms naast elkaar. Daarmee creëer ik een zekere wendbaarheid, waarmee ik als interim-manager en adviseur in beide werelden toegevoegde waarde kan leveren en soms ervaring uit de ene wereld kan gebruiken in de andere.”
Korte bio Jeroen Beekman
Jeroen Beekman is van huis uit organisatiepsycholoog, en startte na omzwervingen in het mkb in 2002 als onafhankelijk organisatieadviseur en interim-manager op het snijvlak van hr en bedrijfsvoering. Tussentijds was hij enkele malen in loondienst, onder andere langere tijd bij Unigarant Verzekeringen (100% dochter ANWB). Sinds januari 2025 is Beekman opnieuw als interimmer actief voor Berenschot, nu in de zorg in het domein van bedrijfsvoering. Ook doet hij opdrachten zoals individuele coaching, teamontwikkeling, naast veranderopdrachten gericht op hr en bedrijfsvoering, (strategische) samenwerking, organisatieontwikkeling (onder andere inrichting, verzelfstandiging) en het optimaliseren van de dienstverlening van ondersteunende diensten.