Zorgorganisaties kunnen een strategie voor kunstmatige intelligentie (AI) niet langer voor zich uitschuiven. In een recente publicatie van het inkoopbeleid spreekt Zilveren Kruis namelijk als eerste zorgverzekeraar de verwachting uit dat zorgaanbieders uiterlijk eind 2026 een duidelijke strategie voor de toepassing en implementatie van AI moeten hebben.
De oproep is gericht aan de huisartsenzorg, wijkverpleging en de grotere instellingen binnen de ggz en de medisch-specialistische zorg. De boodschap is helder: zonder een goed uitgewerkte AI-strategie zullen zorginstellingen in de toekomst moeite hebben om aan de verwachtingen van zorgverzekeraars te voldoen.
Nieuwe urgentie voor zorgorganisaties
Deze eis versterkt de noodzaak voor zorginstellingen om concreet werk te maken van AI-beleid. Voor veel organisaties zal dit een wake-up call zijn. Weliswaar vormt AI de aandacht op bestuurlijk niveau, maar ontbreekt het vaak aan een strategisch fundament om structureel impact te realiseren. Met AI als onderdeel van inkoopbeleid ontstaat een nieuwe urgentie: zorginstellingen worden geacht beleid en strategie te ontwikkelen die aansluiten bij organisatiedoelen en voldoen aan de eisen van governance, ethiek en datakwaliteit.
Strategisch kader: geen luxe maar noodzaak
In de praktijk blijven de meeste AI-initiatieven binnen zorgorganisaties hangen in enthousiaste pilots of mooie proof-of-concepts, terwijl een breed gedragen AI-strategie nog ontbreekt. Die is wel nodig om AI ook echt goed te implementeren in de organisatie. Geen makkelijke opgave in een snel veranderende wereld, maar de inkoopverwachtingen van Zilveren Kruis maken duidelijk dat losse experimenten niet langer volstaan. Zonder concrete strategie en visie riskeren partijen lastige contractonderhandelingen. Als zorgaanbieder is het belangrijk om het komende jaar de volgende zaken op orde te hebben:
- Een duidelijke visie: wat betekent AI voor de toekomst van de patiëntenzorg en interne processen?
- Technologische keuzes: welke AI-oplossingen passen binnen de organisatie en gaan helpen de komende tijd?
- Organisatorische verankering: hoe zorgt de organisatie intern voor een goede en juiste adoptie van AI?
- Randvoorwaarden: governance, ethiek, privacy én acceptatie binnen de organisatie zijn belangrijker dan ooit. Ze vormen het fundament van betrouwbaar AI-gebruik.
Richting geven bij strategische uitdagingen
Nu zorginstellingen geconfronteerd worden met vragen rondom AI-beleid die ze moeilijk zelfstandig kunnen adresseren, helpt Berenschot organisaties om een stap verder te kijken dan pilots en losse AI-tools. Samen de gewenste richting bepalen en een strategische routekaart ontwikkelen, voorkomt versnippering en en het missen van kansen. Wij ondersteunen zorgaanbieders bij het opzetten van beleid dat aansluit bij de nieuwe inkoopnormen van zorgverzekeraars en tegelijkertijd waarde creëert binnen de eigen organisatie.
Van idee naar implementatie
Een duidelijke AI-strategie lijkt een kritieke randvoorwaarde te worden binnen het zorglandschap. Voor instellingen is het zaak tijdig te herijken hoe zij omgaan met technologie, data en organisatorische verandering. Wij staan klaar om u te ondersteunen in deze transitie – of het nu gaat om het verkennen van de eerste stappen, het ontwikkelen van een strategisch plan of het implementeren van AI binnen bestaande processen.
De opdracht vanuit de zorgverzekeraar brengt ook kansen met zich mee om achterstallig onderhoud op digitalisering te repareren. Gebruik AI als vliegwiel voor structurele verbetering van het digitale landschap in uw zorginstelling.