Mijn drijfveer zit in het samen resultaat neerzetten. Op zoek te gaan naar de win-win in organisaties en ervoor te zorgen dat mensen zich actief inzetten voor een bepaald project of een bepaalde verandering. Het niet alleen bedenken van mooie ideeën en oplossingen, maar het vooral ook realiseren daarvan!
Binnen Berenschot geef ik als managing director leiding aan de groep die zich bezig houdt met transformaties van organisaties en ontwikkeling van mensen. Wij ondersteunen klanten bij strategieontwikkeling en -implementatie, operational excellence vraagstukken, inrichten van organisaties en ecosystemen, leiderschaps- en teamontwikkeling, change en strategisch HRM.
Naast mijn managementtaken ondersteun ik organisaties in de rol van projectleider en adviseur bij grote organisatie-ontwikkeltrajecten. Waarin een nieuwe koers vraagt om een nieuwe organisatie-inrichting, een nieuwe vorm van leiderschap of een nieuwe manier van werken.
Hoge inflatie, stikstofproblematiek, energiecrisis en krapte op de arbeidsmarkt. Bij Berenschot volgen we deze maatschappelijke ontwikkelingen op de voet. En geven inzicht in de gevolgen voor de toekomst van werk en organisaties.
Op woensdag 6 oktober ondertekende Berenschot een samenwerkingsovereenkomst met Joriene Beks en Hans van der Loo, beiden gedragsdeskundige, coach en expert op het vlak van psychologische veiligheid. Dit thema sluit aan bij bestaande Berenschot-proposities zoals teamontwikkeling, leiderschap, change en hybride werken.
De COVID-19 pandemie heeft een ongekende impact gehad op organisaties. Nu we langzaam maar zeker de pandemie achter ons lijken te laten, rijst de vraag: hoe gaat het verder? Welke oude strategielessen blijven overeind en welke nieuwe moeten we gaan leren? Op donderdag 1 juli nam prof. dr. Meindert Flikkema tijdens ‘The State of Strategy’ u mee in de ontwikkeling van het vakgebied Strategisch Management.
Begin november 2020 diende het kabinet een wetsvoorstel in bij de Tweede Kamer voor een ‘ingroeiquotum’. Dit quotum is een streefcijfer voor de komende acht jaar en bedoeld om een meer gelijke man-vrouwverdeling te krijgen bij toezichthouders. Concreet moeten de raden van commissarissen (rvc’s) van beursgenoteerde ondernemingen dan voor minstens een derde (33%) uit vrouwen en voor minstens een derde uit mannen bestaan.
De COVID-19 crisis brengt onzekerheid met zich mee voor uw organisatie en uw medewerkers. Markten gaan op slot, opdrachten en orders worden uitgesteld of zelfs afgezegd. Netwerken komen onder druk door de toename van digitaal verkeer, vragen over thuiswerken, medewerkers die ziek worden of ineens hun kinderen thuis hebben.
Digitalisering van de arbeidsmarkt leidt ertoe dat sommige beroepen veranderen en zelfs verdwijnen. Door dezelfde digitalisering wordt echter de overstap naar ander werk relatief makkelijk, met behoud of zelfs toename van salaris. Om die overstap mogelijk te maken, moeten werknemers zich wel (kunnen) blijven ontwikkelen. Dat vergt nu actie van werkgevers, werkenden, onderwijs en overheid: een leven lang ontwikkelen moet de norm worden.
Robotisering, vergrijzing en verduurzaming bepalen hoe de wereld van morgen en daarmee ook de toekomst van werk eruitziet. In de whitepaper ‘Bent u klaar voor de Future of Work gaan Berenschot-adviseurs in op deze mondiale maatschappelijke trends en beschrijven ze tevens welke concrete acties organisaties nu al kunnen ondernemen om hierop voorbereid te zijn.
Accountmanager Kim (30) verdient al jaren hetzelfde, terwijl ze naar eigen zeggen in niveau gegroeid is en ook meer verantwoordelijkheden heeft gekregen. Wat vinden de experts van haar salaris?
Het salaris van een junior medewerkers is afhankelijk van verschillende factoren. We bekijken of het salaris van een junior belastingadviseur passend is.
Als Brigitte kijkt naar haar waslijst aan taken, vindt zij haar salaris een beetje karig. Vinden de salarisexperts ook dat ze meer zou moeten verdienen?
Als betrokken partijen in de zorg nu geen actie ondernemen, heeft Nederland over een aantal jaar te kampen met een tekort van 100.000 tot 125.000 professionals. De urgentie is dan ook groot en er zijn al enige maatregelen getroffen. V&VN vroeg zich echter af of deze maatregelen voldoende zijn om het personeelstekort aan te pakken. Dat was reden voor deze beroepsvereniging voor verpleegkundigen en verzorgenden Berenschot opdracht te geven voor een onderzoek naar wat er op korte en lange termijn moet gebeuren om snel en duurzaam de personeelstekorten op te lossen.
Voor een financiële dienstverlener hebben wij voor het management team een workshop gegeven waarin zij de afspraken voor de eigen afdeling voor het komende jaar in de bestaande targetformulieren vast hebben gelegd. Door de gezamenlijke ambitie en strategie te vertalen naar heldere persoonlijke targets en competenties werd een essentiële stap gezet in het bereiken van hun ambitieuze doelstellingen.
Vier jaar geleden startte gemeentesecretaris Klaas Dekker een reorganisatie van de diensten van de gemeente Apeldoorn. Terwijl de meeste begin 2009 op de rit stonden, bleef Personeel en Organisatie - onderdeel van de dienst Middelen - een zorgenkindje.
Vandaag de dag moeten organisaties steeds vaker beslissingen nemen over complexe en onvoorspelbare vraagstukken, waarvoor ze nog geen complete oplossingen kennen. Dit vereist dat zij heel goed in staat zijn te transformeren.
De (digitale) ontwikkelingen volgen elkaar in hoog tempo op. De wereldwijde coronapandemie heeft hier nog een extra versnelling in aangebracht. Wat betekent dat voor de toekomst van werk en hoe kunnen organisaties hier adequaat op inspelen?
De huidige ontwikkelingen in de maatschappij en economie hebben veel impact op ziekenhuizen, en dus ook op het Canisius-Wilhelmina Ziekenhuis Nijmegen (CWZ): vergrijzing én ontgroening, digitalisering én specialisatie, stijgende personeelskosten én noodzakelijke kostenreducties, behoefte aan hoogwaardige professionals en groeiende krapte op de arbeidsmarkt. In combinatie met de interne ontwikkelingen en keuzes ontstond hierdoor bij CWZ behoefte om te kunnen sturen op de juiste kwantiteit en kwaliteit in het personeelsbestand, op het juiste moment en tegen de juiste kosten. Dit was reden voor CWZ om te starten met strategische personeelsplanning (SPP).