Wat zijn de belangrijkste hr-beleidsthema's van 2025 volgens het HR-Trendonderzoek? Aansluiting houden bij de bedrijfsstrategie én bij actuele externe ontwikkelingen – zoals de gespannen arbeidsmarkt, nieuwe technologieën (AI) en het spanningsveld tussen loonontwikkeling en inflatie – staan hoog op de prioriteitenlijst van hr.
Andere dominerende thema’s houden direct verband met het aantrekken van nieuwe medewerkers en het (inzetbaar) houden van bestaande medewerkers:
Top 3 hr-beleidsthema's 2025
- Ontwikkeling/scholing/inzetbaarheid/talentmanagement.
- Werving en selectie/arbeidsmarktcommunicatie/employer branding/onboarding.
- Verzuim/arbeidsomstandigheden/gezondheidsbeleid
Kijkend naar de prioriteitinschatting door respondenten van het HR-Trendonderzoek in 2024, zijn zes van de vijftien hr-beleidsthema’s dit jaar op de verwachte plek uitgekomen. Twee van de beleidsthema’s staan op dezelfde plaats als vorig jaar, de thema’s Strategische Personeelsplanning en Impact robotisering/digitalisering/AI op personeelsbeleid stegen elk drie plaatsen; de overige elf stegen of daalden minder. Niet eerder zagen we zo veel verschillen ten opzichte van een voorgaande editie.
Ordening hr-beleidsthema’s 2025
Gevraagd naar hun top 5 beleidsthema’s, noemen deelnemers aan het HR-Trendonderzoek Werving & selectie/arbeidsmarktcommunicatie/ employer branding/onboarding net iets vaker als topprioriteit dan koploper Ontwikkeling/scholing/inzetbaarheid/talent-management. De scoreverschillen tussen prioriteit en ranking duiden op de uiteenlopende urgentie bij organisaties. Zo staat Begeleiden/uitvoeren reorganisatie/fusie relatief laag (13) in de ranglijst, maar krijgt dit thema zo vaak een eerste prioriteit toegekend dat het in de prioriteitenlijst op plek 6 belandt. Het omgekeerde gebeurt bij Strategische Personeelsplanning: plek 4 in de ranking maar een 7de plek bij prioriteiten. Bij de overige hr-beleidsthema’s zijn de verschillen beperkt.
Verwachting hr-beleidsthema’s 2026
Respondenten verwachten dat de top 3 van beleidsthema’s er komend jaar als volgt uitziet:
- Ontwikkeling/scholing/inzetbaarheid/talentmanagement.
- Strategische personeelsplanning.
- Werving en selectie/arbeidsmarktcommunicatie/employer branding/onboarding.
Het ontwikkelen, gemotiveerd en (vaktechnisch) inzetbaar houden van bestaande medewerkers blijft volgens hen het belangrijkste beleidsthema. Strategische personeelsplanning klimt naar de derde plaats en Impact van robotisering, digitalisering/AI op personeelsbeleid springt naar plek 4. Aandacht voor de fysieke/gezondheidsaspecten rondom medewerkers, een belangrijke component van duurzame inzetbaarheid, valt daarmee buiten de top 3. Functiehuis/inrichting van functies of rollen is de grote daler. De overige hr-beleidsthema’s verschuiven niet of nauwelijks ten opzichte van 2025.
Ontwikkeling hr-beleidsthema's rond duurzaam werkgeverschap
Wat duurzaam werkgeverschap in de periode 2019-2026 betreft, kent Ontwikkeling, scholing en talentmanagement een dominante positie en is nu terug op 1. Arbeidsomstandigheden en gezondheidsbeleid blijft een vaste waarde in de top 3 en Employee experience en medewerkersbetrokkenheid zit daar net onder. Arbeidsvoorwaardenbeleid vlakt iets af, Diversiteit, inclusie en gelijkwaardigheid kruipt richting de top 10 en Duurzaam ondernemerschap, nieuw dit jaar, scoort relatief laag.
Discrepantie strategie boardroom en hr-beleidsthema’s
Ook in het Strategie Trendonderzoek stelt circa 39% van de deelnemende organisaties dat de arbeidsmarkt grote impact heeft op hun strategische koers. Organisaties zijn op zoek naar nieuwe mensen en samen met het behoud van bestaand personeel zijn dit momenteel hun topprioriteiten.
Bij Innovatie, digitalisering en artificial intelligence (in het Strategie Trendonderzoek op nummer 3, 5 en 10), ontbreekt echter een passende aansluiting vanuit het HR-Trendonderzoek: de impact van AI/robotisering/digitalisering op het personeelsbeleid staat daar in 2024 op een tiende plaats, terwijl deze trend grote invloed heeft op de wereld van morgen. De verwachting voor 2026 – plek 4 – geeft hoop.
Op basis van deze uitkomsten zou hr zich de volgende vragen kunnen stellen:
- Geldt voor mijn organisatie dezelfde prioriteitstelling?
- Zijn er binnen mijn organisatie terecht andere keuzes gemaakt?
- Verdienen bepaalde beleidsthema’s in mijn organisatie meer aandacht?
Meer informatie over de uitkomsten van het HR-Trendonderzoek? Download het rapport.