Maritieme sector sterker door samenwerking

Maritieme sector sterker door samenwerking

Publicatie
Maritieme sector sterker door samenwerking

Deel deze publicatie

Datum

10 december 2025

De Maritieme sector wordt sterker door samenwerking. Dat blijkt uit de Maritieme Monitor 2025, voor het tweede jaar op rij opgesteld door het consortium Erasmus UPT, Nestra en Berenschot, in opdracht van het ministerie van IenW. In een wereld van toenemende drukte op de Noordzee, digitale dreigingen en geopolitieke spanningen blijft het optimisme van de sector toch overeind.

Innovatie, verduurzaming en snelle respons op nieuwe risico’s staan hierbij centraal, met projecten als het Maritiem Masterplan en initiatieven zoals Smart Maritime en SeaSEC. Elektrische schepen en hybride aandrijving maken de sector schoner én strategisch onafhankelijker. Achter de cijfers staan vakmensen die de Nederlandse economie draaiend houden. De grootste uitdaging? Meer talent aantrekken en kennis behouden. Samenwerking is de sleutel tot een veilige, weerbare toekomst – en die sleutel heeft de sector in handen.

De Maritieme Monitor beschrijft de sociaal-economische effecten van het Nederlandse maritieme cluster. Zo blijkt de directe werkgelegenheid in het maritieme cluster in 2024 licht gestegen ten opzichte van 2023, en bedraagt 173.097 werknemers. Gecombineerd met de indirecte werkgelegenheid (137.419 werknemers), komt de totale werkgelegenheid in het maritieme cluster in 2024 uit op 310.516 werknemers.

Goede prestatie

De directe toegevoegde waarde is in 2024 in de meeste sectoren sterk toegenomen ten opzichte van 2023 en komt uit op € 25,3 miljard. Samen met de indirecte toegevoegde waarde (€ 12,1 miljard euro), bedraagt de totale toegevoegde waarde € 37,4 miljard. Qua omzet (€ 94,5 miljard in 2024) presteerde het maritieme cluster goed ten opzichte van het langjarig gemiddelde. “De economische betekenis van diverse sectoren vertoonde in 2022 een piek als gevolg van onder andere de energiecrisis en de geopolitieke onrust”, stelt Eelco Rietveld, managing consultant bij Berenschot. “In 2023 is dat weer iets afgenomen, waarbij in 2024 in de meeste sectoren weer sprake is van een toename ten opzichte van 2023.”

Verduurzaming zet door

Afgelopen jaar is de verduurzaming van de maritieme sector doorgezet, met groei in het aantal schepen met alternatieve aandrijvingen in zowel zeevaart als binnenvaart en toenemende elektrische en circulaire innovaties in waterbouw en jachtbouw. “De CO2-uitstoot stijgt nog met 2% ten opzichte van 2023, maar de eerdere sterke groei vlakt af”, aldus Rietveld. “Dit kan wijzen op beginnende effecten van verduurzaming, al blijft de sector voorzichtig met grote investeringen zolang onduidelijk is welke brandstoffen en aandrijflijnen dominant worden. Uitstel van de IMO Net Zero-ratificatie tot 2026 voedt die afwachtendheid.”

Strategische prioriteiten

Naast het kwantitatieve overzicht zijn voor de Maritieme Monitor ook verdiepende gesprekken gevoerd met impactmakers in de sector over de strategische prioriteiten. “Zij zien het creëren van blijvende verbindingen tussen overheid en sector, en gedeelde verantwoordelijkheid als de sleutel tot het behoud van internationale concurrentiekracht”, zegt Damiaan Goetstouwers, consultant bij Berenschot. De veiligheid van Nederland en Europa geldt eveneens als urgent vraagstuk. “Denk aan fysieke bescherming van havens en scheepvaart, maar ook aan versterking van digitale en informatiesystemen.”

Wendbaarheid cruciaal

Een derde cruciale factor is wendbaarheid. “Maritieme partijen anticiperen op nieuwe internationale regels, benutten technologische doorbraken en implementeren inclusieve werkvormen die divers talent actief betrekken”, aldus Sander van de Wijngaert, consultant bij Berenschot. “Die combinatie van vooruitzien en schakelen tussen mens, techniek en beleid stelt de sector in staat om uitdagingen te vertalen naar kansen, waardoor duurzame groei wordt gerealiseerd.” De Maritieme Monitor is op 10 december overhandigd aan Robert Tieman, demissionair minister van IenW.

De Maritieme Monitor is terug te vinden via deze link of de download link hieronder.

Download de Maritieme Monitor 2025 hier

Blijf op de hoogte met onze laatste inzichten

Meld u aan voor onze nieuwsbrief