Hoe kunnen we ons energiesysteem verduurzamen, met oog voor mens en natuur? Hoe houden we ons land bereikbaar op een veilige en schone manier? En hoe zorgen we dat we, ook in periodes van droogte, voldoende water vasthouden voor alle watervragende functies? Dat zijn het soort vraagstukken waar ik me het liefst mee bezig houd. Vraagstukken over het fysieke domein op het raakvlak van technologie, economie, maatschappij en milieu. Het zijn complexe, soms abstracte, kwesties waar niet direct een antwoord op is.
De stip op de horizon is niet altijd duidelijk maar het is van groot belang dat we vandaag al werken aan concrete oplossingen. In een dichtbevolkt land als Nederland, met weinig ruimte en vele belangen, is goede bestuurlijke samenwerking daarvoor onontbeerlijk. Als adviseur help ik graag om die samenwerking te organiseren en te stimuleren. Mijn kracht daarbij bestaat uit mijn positief kritische blik, communicatieve vaardigheden en technisch-inhoudelijke kennis. Door mijn ervaring in dienst van de Rijksoverheid heb ik daarnaast een goed gevoel voor bestuurlijke verhoudingen.
Bent u benieuwd wat mijn collega’s en ik voor u kunnen betekenen? Of wilt u een keer kennismaken? Neem dan gerust contact op voor een vrijblijvend gesprek!
Als partner binnen het Hyperloop Development Program (HDP) presenteert Berenschot een tweede outlook om overheden en andere partijen inzicht te geven in potentiële ontwikkelpaden van een hyperloop in Nederland. Op basis van interviews met andere programma-partners en vijf case-studies van eerdere innovatieve mobiliteitstechnologieën - van Concorde tot de bullet-trein van Japan - doet Berenschot drie aanbevelingen. Het HDP moet duidelijk richting bepalen, perspectief bieden voor partners en de Nederlandse context, en de uitdagingen aanpakken van het delen van risico's en het verhogen van de benodigde investeringen.
Berenschot is als partner toegetreden tot het ecosysteem van het Hyperloop Development Program (HDP), een publiek-private samenwerking tussen Hardt Hyperloop, de Nederlandse ministeries van Economische Zaken & Klimaat en Infrastructuur & Waterstaat, de provincie Groningen en een groep bedrijven, industriële partijen en kennis- en onderzoeksinstellingen.
In navolging van het Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2030 (SPV) heeft Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat € 500 miljoen euro beschikbaar gesteld voor een investeringsimpuls op het vlak van verkeersveiligheid. De investeringsimpuls wordt in verschillende tranches uitgekeerd.
In de vierde aflevering verdiepen we ons in de toekomst van het openbaar vervoer.
In de derde aflevering verdiepen we ons in verkeersveiligheid.
Het aantal mensen dat jaarlijks in het verkeer om het leven komt, is nog altijd zorgwekkend. Daarom zet de Rijksoverheid met het Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2030 hoog in op een verbeterde verkeersveiligheid. In dit kader heeft het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) tot 2030 in totaal € 500 miljoen beschikbaar gesteld aan de decentrale overheden voor een investeringsimpuls voor het verkeersveiliger maken van provinciale en gemeentelijke wegen. Daar vallen veruit de meeste slachtoffers.
Als partner binnen het Hyperloop Development Program presenteert Berenschot een eerste Outlook om overheden en andere partijen inzicht te geven in de stand van zaken en het potentiële ontwikkelpad van een hyperloop in Nederland en Europa. Doel van deze Outlook is alle betrokken partijen te inspireren om na te denken over hun rol en betrokkenheid bij de hyperloop.